۷ هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو میان کشاورزان تهرانی توزیع شد

۷ هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو میان کشاورزان تهرانی توزیع شد

تهران- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: بیش از ۷ هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو برای تامین نیازهای کشاورزان در سال زراعی پیش رو میان آنان توزیع شد.

حسن بهنیا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توزیع این میزان بذر اصلاح شده، پیش بینی میزان تولید محصول زراعی گندم و جو سال آتی ۱۲ درصد رشد خواهد داشت.

وی یادآورشد: برآورد تولید بذر استان با توجه به سطح زیر کشت مزارع تکثیری در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۵ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم و در حدود یک هزار و ۵۰۰ تن بذر جو برای تابستان سال ۱۴۰۰ است.

بهنیا اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های پیش بینی شده در طرح افزایش ضریب خود اتکایی محصولات اساسی از جمله محصول استراتژیک گندم، پیش بینی می‌شود در بیش از ۶۰ درصد مزارع زیر کشت گندم، بذرهای اصلاح شده در دسترس کشاورزان استان تهران قرار گیرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: هم اکنون برای تولید و تامین بذر محصولات اساسی مانند گندم و جو در این استان مساله مشکلی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از بذر مورد نیاز برای کشت گندم، توسط خود کشاورزان از طریق ذخیره سازی بذرهای خود مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهنیا ادامه داد: در حال حاضر چهار شرکت بخش خصوصی و تعاونی در استان تهران به تولید بذر گندم و جو در طبقات مختلف بذری می پردازند.

این مقام مسئول اعلام کرد: طی سال زراعی، کمیته فنی بذر استان در یک تعامل سازنده با عوامل دخیل در امر تولید، پایش و نظارت مزارع بذری را در دستور کار قرار می‌دهد و بر این اساس و با توجه به اینکه پیمانکاران تولید بذر از کشاورزان خبره استان هستند، تحقق کامل برنامه تولید بذر استان برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دور از انتظار نیست.

بذرهای محصولات زراعی به طور معمول پس از مطالعه در مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی و رسیدن به نتیجه مورد نظر در طبقات مختلف بذر، به شرکت های پیمانکاری و ترویجی برای توزیع میان کشاورزان تحویل می شود.

بذر اصلاح شده، بهره وری، مقاومت و تولید محصول مورد نظر را افزایش می دهد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*