رییس اداره تعاون روستایی: خرید محصول از کشاورزان ابرکوه ۴۱ درصد افزایش یافت

خرید محصول از کشاورزان ابرکوه ۴۱ درصد افزایش یافت

یزد – ایرنا – رییس اداره تعاون روستایی ابرکوه گفت: در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ از سوی شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان سه هزار و ۵۷۶ تن انواع فرآوده های کشاورزی به قیمت توافقی از تولیدکنندگان خریداری شد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد افزایش دارد.

حمیدرضا مشتاقیان روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ارزش اقتصادی محصول خریداری شده را  ۸۰ میلیارد ریال و فرآورده ها را گندم ، جو ، سبوس  ذرت دانه‌ای ،کاه، شیرخام و گوشت مرغ ذکر کرد.

وی از گندم به عنوان کالای راهبردی در تغذیه انسان یاد کرد و افزود: تسهیل در خرید محصول و پرداخت به موقع هزینه ها به تولید کنندگان می تواند دست دلالان را در خرید کوتاه و مانع کمبود احتمالی و افزایش قیمت ها در بازار شود.

خرید هزار و ۸۹۶ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان

مشتاقیان همچنین اضافه کرد: اتحادیه تعاونی روستایی و شرکت‌های تعاونی روستایی در این مدت ، هزار و ۸۹۶ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را با قیمت تضمینی به ارزش ۴۷ میلیارد ریال و نیز ۲ تن محصول کلزا  به ارزش افزون بر ۱۰۰ میلیون ریال خریداری کرد.

این مسوول تعاونی روستایی ابرکوه همچنین به برخی فعالیت های این اداره در ۹ ماهه امسال اشاره کرد و یادآور شد: ۲ هزار و ۶۷۴ تن کود شیمیایی ازته ، فسفاته و پتاسه در شهرستان توزیع شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۵ درصد افزایش  دارد .

مشتاقیان با بیان اینکه بخشی از کود توزیع شده در کشت پاییزه گندم به مصرف رسید، افزود: این میزان کود با همکاری هشت شرکت تعاونی روستایی و تولیدی در اختیار کشاورزان و گندمکاران قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ سه هزار هکتار اراضی به کشت گندم اختصاص دارد، بیان کرد: در اجرای کشت گندم پاییزه تنها شرکت های تعاونی روستایی۱۳ تن بذر گواهی شده توزیع کردند.

توزیع هزار و ۳۱ تن نهادهای دامی یارانه ای بین دامداران

این مسوول خاطرنشان کرد: در این مدت از سوی شرکت تعاونی کشاورزی دامداران عشایری شهرستان هزار و ۳۱ تن نهاده  های دامی با قیمت یارانه ای توزیع شد که شامل ۲۰۰ تن سبوس ، ۲۸۵ تن جو ، ۲۵۰ تن ذرت دانه ای ، ۱۷۵ تن سویا  و  ۱۲۱ تن کنسانتره است.

مشتاقیان اضافه کرد: همچنین در تابستان امسال ۲۷ هزار قالب یخ در کارخانه یخ سازی که متعلق به شرکت تعاونی روستایی شهرستان است تولید و توزیع شد.

پنج شرکت تعاونی روستایی ، ۲ شرکت تعاونی کشاورزی دامداران و مرغداران و یک اتحادیه تعاونی روستایی و سه شرکت تعاونی تولید روستایی و یک نظام صنفی با بیش از هفت هزار نفر عضو تحت پوشش اداره تعاون روستایی ابرکوه فعالیت دارند

همچنین دوم دی ماه جاری  مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه گفته بود که کشاورزان این شهرستان با استفاده از روش‌های ترویجی ، فنون علمی و اجرای طرح های نوین آبیاری سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصول تولید و روانه بازار مصرف یزد، سایر استان ها و خارج از کشور می‌کنند.

مهدی غیب الهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ارزش این میزان تولید را بیش از ۲۰۰  هزار میلیارد ریال  ذکر کرد که از ۱۵ هزار هکتار اراضی زیرکشت گیاهان زراعی، باغی و نیز دامداری ها و دامپروری های منطقه تولید می شود.

وی با اشاره به فعالیت هشت هزار و ۵۰۰ خانوار (۴۰ درصدجمعیت ) شهرستان در بخش های کشاورزی ، باغبانی و دامداری اظهار کرد: این تعداد جمعیت بهره بردار در ۳۴ روستا بخش های مرکزی  و بهمن شهرستان فعالیت دارند.

وی  با بیان اینکه باغداران از ۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت سالانه حدود ۷۰ هزار تن محصول برداشت می کنند ، یادآور شد: ۸۰ درصد محصول علاوه بر عرضه به بازار برخی استان ها، به دلیل کیفیت بالا به خارج از کشور عمدتا به حوزه خلیج فارس صادر می شود.

مدیر جهادکشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: کشاورزان منطقه افزون بر ۹۰ هزار تن انواع محصول زراعی از پنج هزار هکتار اراضی زراعی برداشت می کنند.

وی با بیان اینکه ابرکوه ، رتبه سوم تولید محصول دامی استان را در اختیار دارد ،گفت: سالانه حدود ۴۰ هزار تن فرآورده های دامی در این شهرستان تولید می شود

.مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلو متری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*