۳۴۰ هزار تن گندم تولیدی شرق گلستان به مراکز خرید تحویل شد

۳۴۰ هزار تن گندم تولیدی شرق گلستان به مراکز خرید تحویل شد

گنبدکاووس – ایرنا – با گذشت حدود چهار هفته از شروع فصل برداشت گندم در هفت شهرستان شرقی استان گلستان، تاکنون در مجموع ۳۴۰ هزار تن از این محصول استراتژیک با قیمت تضمینی هر کیلو ۲۵ هزار ریال تحویل مراکز خرید شد.

به گزارش جمعه خبرنگار ایرنا و براساس آخرین آمار دریافتی از مدیران جهادکشاورزی “گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه” واقع در شرق گلستان، سطح زیر کشت گندم در این خطه طی سال زراعی ۹۹ – ۹۸ حدود ۲۴۰ هزار هکتار بوده که بیشترین سطح در گنبدکاووس با ۱۱۵ و کمترین آن در رامیان با ۱۱ هزار ۵۰۰ هکتار است.

از مجموع سطح زیرکشت گندم در هفت شهرستان واقع در شرق استان گلستان و از زمان فصل برداشت این محصول تاکنون ۱۸۰ هزار هکتار معادل ۷۵ درصد مزارع برداشت شده که با توجه به میانگین تقریبی سه تن در هکتار افزون بر ۵۰۰ هزار تن محصول برداشت شده است.

با مشخص شدن میزان تحویل ۳۴۰ هزار تن گندم به مراکز خرید، بقیه محصول تولیدی هفت شهرستان شرق گلستان توسط بخش خصوصی از جمله کارخانه‌های آرد منطقه، صاحبان سیلوهای ذخیره و یا واسطه‌ها خریداری و انبار شده است.

از مجموع گندم‌ تحویلی به مراکز خرید شرق گلستان تا روز گذشته بیشترین میزان مربوط به کشاورزان گنبدی با ۱۲۸ و کمترین مربوط به گندمکاران مراوه تپه با ۱۳ هزار تن بوده است مضاف بر اینکه کشاورزان کلاله‌ای با تحویل ۶۱ هزار تن گندم به مراکز خرید در جایگاه دوم پس از گنبدکاووس قرار دارند.

همچنین به گفته مدیران جهادکشاورزی منطقه شرق گلستان، بهای گندم تحویلی کشاورزان به مراکز خرید دولتی تا تاریخ ۱۸ خردادماه جاری به صورت کامل پرداخت شده و پول گندمکارانی که تحویل گندم آنها تا ۲۵ خرداد در سامانه ثبت شده، طی چند روز آینده پرداخت می‌شود.

به گزارش ایرنا، برداشت گندم در مناطق شرق استان گلستان حداکثر تا ۱۰ روز آینده به پایان می‌رسد.

مطابق برآورد کارشناسان؛ در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از ۳۵۵ هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول در استان گلستان برداشت می شود.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالیست که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط ایران است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هر ساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*