آغاز خرید تضمینی گندم در گلستان

آغاز خرید تضمینی گندم در گلستان

گرگان – ایرنا – سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: خرید تضمینی گندم در این استان با آغاز فصل برداشت از ۲۹۷ هزار هکتار اراضی زیرکشت این محصول در ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی گلستان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی این شرکت،منصور صیادی اظهار داشت: قیمت پایه خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۲۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده که این قیمت براساس پایه خرید با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید است.

وی گفت: خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان از طریق سامانه سیفا و استعلام از سامانه پهنه بندی جهادکشاورزی انجام می شود.

صیادی اضافه کرد: بهای گندم پس از تحویل محموله به مراکز خرید تضمینی و ثبت اطلاعات حساب بانکی بهره بردار در سامانه بانک عامل در کوتاه ترین زمان ممکن، پرداخت می شود.

در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از ۳۵۵ هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول در استان برداشت می شود.

برداشت محصول از کشتزارهای گندم گلستان از خرداد آغاز شده و تا اواخر مردادماه ادامه دارد.

سال زراعی قبل دست‌کم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم از سطح ۲۹۷ هزار هکتار زمین کشاورزی گلستان برداشت شد که به دلیل پایین بودن قیمت تضمینی این محصول در سال زراعی قبل (هر کیلوگرم ۱۷ هزار ریال)، برخی کشاورزان منطقه، گندم را انبار کردند و فقط ۵۵۰ هزار تن از محصول تولید شده به مراکز خرید تضمینی فروخته شد.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

گلستان۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*