خرید بیش از ۱۰۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر

خرید بیش از ۱۰۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تا کنون بیش از ۱۰۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهرخریداری شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، خسرو عمرانی بیان کرد: از ۱۶ فروردین آغاز برداشت گندم از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر تا کنون ۱۰۷ هزار تن گندم تحویل سیلو‌ها و مراکز خرید گندم در استان شده که از این میزان وجه بیش از ۱۰۰ هزار تن به کشاورزان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت گندم تا اوایل خرداد ادامه دارد افزود: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۱۰ هزار تن گندم نان از کشاورزان استان خریداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۹۹-۹۸، یکصد هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان بوشهر زیر کشت گندم رفته که ۸۵ هزار هکتار آن کشت دیم و بقیه آبی است.

وی ادامه داد: در مجموع بالغ‌بر ۱۰ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی استان بیشتر به دلیل خشکسالی و سرمازدگی و باد و طوفان دچار خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصد شده‌اند.

عمرانی گفت: امسال ۱۳ مرکز اصلی و فرعی متولی خرید گندم کشاورزان استان بوشهر هستند که پس از ثبت و تایید مشخصات گندمکاران در سامانه جامع پهنه‌بندی، وجه گندم خریداری شده به حساب کشاورزان  واریز می‌شود.

وی علت دریافت نکردن برخی محموله‌های گندم تولیدی از سوی مراکز خرید را رطوبت و وجود علف‌های هرز عنوان کرد و افزود: بارش‌های اخیر در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت باعث افزایش رطوبت دانه‌های گندم شده است و با وجود خشک شدن خوشه‌ها و ریزش آنها، اما دانه‌های گندم مقداری رطوبت دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: رطوبت محصول باعث کپک می‌شود به همین دلیل محموله‌هایی که براساس دستورالعمل شرکت غله و خدمات بازرگانی تحویل گرفته می‌شود نباید بیش از ۱۲ درصد رطوبت داشته باشد و غیر این صورت امکان تحویل وجود ندارد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*