پیش بینی کشت گندم در بیش از ۳۷۸ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی

یک مسئول:

پیش بینی کشت گندم در بیش از ۳۷۸ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی

ح

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می شود امسال در بیش از ۳۷۸ هزار هکتار از اراضی استان گندم کشت شود.

اکبر کرامتی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد : پیش بینی می شود در سال زراعی جاری، ۳۷۸ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم برود که تاکنون ۴۵ هزار هکتار از اراضی آبی و  ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم زیر کشت گندم رفته است.

کرامتی بااشاره به فعالیت بیش از ۴۰۰۰۰ نفر بهره بردار گندمکار در آذربایجان غربی افزود: تاکنون ۱۶۳۸ تن بذر دیم و ۵۷۹ تن بذر آبی بین کشاورزان توزیع شده است که امیدواریم کشاورزان در مهلت زمان باقیمانده برای کشت پاییزه این محصول از بذور گواهی شده و ارقام پر بازده فرآوری شده توسط شرکتهای توزیع و فرآوری بذر استان در جهت افزایش راندمان تولید محصول استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت ترویج کشاورزی حفاظتی در مزارع استان، بر ضرورت افزایش آگاهی و آموزش کشاورزان برای استفاده از بذور مناسب و پر بازده در مزارع غلات استان با افزایش برگزاری کارگاه های آموزشی و ترویجی در این زمینه تاکید کرد و گفت: استفاده از ارقام مناسب پربازده حداقل در حدود ۳۰ درصد در افزایش راندمان تولید محصول تاثیر گذار است.

این مسئول با بیان اینکه ساماندهی دیمزارها و افزایش تولیدات دیم و همچنین استفاده از آب سبز از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و دولت است، بیان کرد: راهکار افزایش تولید در واحد سطح استفاده از ارقام اصلاح شده و استاندارد است، چرا که علاوه بر افزایش ضریب نفوذ بذر، افزایش تنوع ارقام غلات و حبوبات در اراضی آبی و دیم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: بهتر است از زدن شخم در اراضی دیم خودداری کنیم که این امر باعث نابودی خاک می‌شود و با اجرای خاکورزی حفاظتی و اصول پایداری خاک، آن را دوباره احیا کنیم.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*