بذر گواهی‌شده گندم در شرایط کم‌آبی، توجیه اقتصادی دارد

بذر گواهی‌شده گندم در شرایط کم‌آبی، توجیه اقتصادی دارد

یزد – ایرنا – مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: کاشت ارقام بذر گندم گواهی‌شده سیوند، سیروان ، سیستان ، پیشتاز ، نارین و بهاران با توجه به شرایط اقلیمی ، کویری و کم‌آبی استان یزد توجیه اقتصادی دارد.

محمدعلی حاتمی‌زاده روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کشت گندم پاییزه توسط کشاورزان در دست اجراست افزود: کشاورزان با توجه به محدودیت منابع آبی بیشتر از این ارقام گندم که عملکرد خوبی را در واحد سطح دارد استفاده کنند.

وی اظهار داشت: برای کشت گندم پاییزه در سال زراعی ۹۹ – ۹۸ مقدار چهار هزار و ۵۰۰ تن کود شیمیایی و ۶۷۰ تن هم بذر گواهی شده  از ارقام سیوند، سیروان ، سیستان ، پیشتاز و نارین تامین شده و در شرکت های تعاونی روستایی سطح استان در حال توزیع است .

حاتمی‌زاده با بیان اینکه اجرای آبیاری نوین در بهره وری آب نقش تاثیرگذاری دارد ، ادامه داد : شیوه آبیاری تیپ در بخش زراعی بخصوص کاشت گندم و جو  راندمان آبیاری را تا ۳۰ درصد در مزارع افزایش می دهد.

به گفته حاتمی‌زاده: در سال زراعی جاری با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ، ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی استان به کشت گندم اختصاص یافت و کاشت این محصول راهبردی تا اوایل آذرماه ادامه دارد .

مدیر زراعت استان با تاکید بر اینکه ۹۷ درصد مزارع گندم استان به صورت مکانیزه کشت می‌شود، خاطر نشان کرد کرد: شهرستان خاتم  با پنج هزار و ۷۰۰ هکتار و شهرستان ابرکوه با سه هزار و ۲۹۰ هکتار بیشترین سطح زیر کاشت گندم استان را به خود اختصاص داده‌اند.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت استان، ۳۳ هزار هکتار زراعی و بقیه به کشت محصول باغی اختصاص دارد.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*