کشت گندم پاییزه در مزارع مهاباد آغاز شد

کشت گندم پاییزه در مزارع مهاباد آغاز شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره جهاد کشاورزی مهاباد گفت: کشت گندم پاییزه در سطح ۴۹ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم این شهرستان آغاز شد.

جعفر ایمانیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان ۴۹ هزار هکتار اراضی دیم و چهار هزار هکتار اراضی آبی است که پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری از این میزان ۹۹ هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی این شهرستان برای افزایش بهره‌وری مزارع و تولید محصول با کیفیت هر سال بذرهای اصلاح شده «مادری» و «گواهی‌شده» را در بین کشاورزان توزیع می‌کند که امسال نیز در همین زمینه بیش از ۲ هزار تُن بذر آماده توزیع بین کشاورزان شده‌است.

وی بیان کرد: بخشی از کود مورد نیاز کشاورزان نیز برای کشت پاییزه تامین شده و با توجه به اینکه کشت تا پایان آبان ادامه دارد بقیه کود مورد نیاز کشت پاییزه در مراحل بعد خریداری و توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به ارقام بذور مورد استفاده کشاورزان اضافه کرد: گندمکاران این شهرستان برای اراضی آبی از ارقام «میهن» و «پیشگام» و برای مزارع دیم ارقام «سرداری»، «باران»، «اوحدی»، «هما» و « آذر ۲» که در مقایسه با سایر ارقام عملکرد خوب و سازگاری بیشتری با شرایط آب و هوایی منطقه دارد را کشت می‌کنند.

رییس اداره جهاد کشاورزی مهاباد اظهار داشت: کشت مکانیزه پاییزه سال زراعی جاری در این شهرستان با سه هزار و ۵۶۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات کشاورزی، شامل سه هزار و ۳۰۰ دستگاه تراکتور و ۲۶۰ دستگاه ردیف کار انجام می‌شود.

«ایمانیان»، ادامه داد: میانگین تولید گندم در مزارع دیم این شهرستان در سال زراعی گذشته یک‌هزار و ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار و در مزارع آبی نیز سه‌ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار بود.

وی با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی میزان خرید تضمینی گندم در مهاباد در سال زراعی گذشته بیان کرد: در مجموع ۴۵ هزار تن گندم از کشاورزان این شهرستان به صورت تضمینی خریداری شد که با افزایش نزخ تضمین گندم انتظار داریم این آمار در سال زراعی جاری افزایش یابد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

سال گذشته ۶۲ هزار هکتار از مزارع مهاباد به کشت محصولات مختلف اختصاص یافته که ۵۲ هزار هکتار آن به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده بود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*