کشاورز گندم یک هزار و 700 تومانی را به دام می‌دهد

کشاورز گندم یک هزار و 700 تومانی را به دام می‌دهد

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با اشاره به اینکه قیمت خرید گندم از سوی دولت بسیار پایین است، گفت: از همین رو بخشی از کشاورزان به جای فروش گندم به دولت آن را برای خوراک دام استفاده می‌کنند.

کشاورز گندم یک هزار و 700 تومانی را به دام می‌دهد

علی خانمحمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: از ابتدای آغاز خرید گندم تاکنون 7 میلیون تن گندم در کشور خریداری شده است.

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با بیان اینکه در استان زنجان نیز حدود 200 هزار تن گندم خریداری شده است، گفت: این میزان نسبت به سال قبل نصف شده است.

وی با اشاره به اینکه یک جلسه فوق‌العاده در این حوزه برگزار شد، تصریح کرد: پس از آن مسؤول بر آن شدند تدابیری اندیشیده شود که مردم گندم را به دولت بفروشند.

خانمحمدی با اشاره به اینکه امروز شاهد این هستیم که به علت قیمت پایین گندم کشاورزان رغبتی برای فروش آن به دولت ندارند، اضافه کرد: دلالان نیز قبل از فصل خرید مبالغ را به کشاورزان پرداخت کرده‌اند و پس از پایان فصل خرید نسبت به حمل و جابه‌جایی گندم اقدام می‌کنند و در این رابطه بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند.

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با بیان اینکه دولت برای جلوگیری از این امور باید مشوق‌هایی به کشاورزان ارائه دهد، افزود: اگر قیمت گندم به همین روال ادامه پیدا کند، کشاورزان نیز گندم را به دولت نخواهند فروخت.

وی تصریح کرد: متأسفانه تاکنون برنامه‎‌ریزی دولت درست نبوده است چون باید تاکنون به جای 7 میلیون تن 9 میلیون تن گندم در کشور خریداری می‌شد.

خانمحمدی با بیان اینکه در استان زنجان سال قبل 470 هزار تن خریداری شده بود، ولی امسال تا به امروز فقط 200 هزار تن خریداری شده است، گفت: می‌توانیم بگوییم خرید در زنجان نصف شده است.

*دولت اعتنایی به قیمت گندم ندارد

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با بیان اینکه خرید گندم در استان‌های گرمسیر به پایان رسیده و استان‌های سردسیر و معتدل باقی مانده است، تصریح کرد: کسری از بابت خرید گندم به هیچ عنوان جبران نمی‌شود چون مردم گندم را نگهداشته و تحویل دولت نداده‌اند.

وی تصریح کرد: امروز گندم یا خوراک دام می‌شود و یا اینکه قاچاق شده و به صورت قیمت بالا به دلال فروخته می‌شود چون دولت اصلا اعتنایی به قیمت نکرد که خرید بیشتر شود.

خانمحمدی با اشاره به اینکه امروز برای کشاورز دادن گندم به دام به صرفه‌تر از فروش به دولت است، افزود: کشاورز گندم یک هزار و 700 تومانی به دام می‌دهد در حالی که قیمت جو 2 هزار تومان است، پس با حساب سرانگشتی متوجه می‌شود که دادن گندم به دام به صرفه‌تر از جو است و کشاورز با این کار 300 تومان هم سود می‌کند.

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با اشاره به اینکه بازار سال آینده گندم نیز به اقدام دولت در اعلام قیمت و همچنین مبلغ آن دارد، تصریح کرد: اگر قیمت زود اعلام شود گندم خیلی دور نرفته و به چرخه انسانی بازمی‎گردد اما اگر مثل سال‌های گذشته دیر شود کلا این مقداری که خریداری شده است 100 درصد از چرخه خارج می‌شود

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*