وزیر جهاد کشاورزی در جلسه غیر علنی مجلس:ممنوعیت خروج گندم از کشور

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه غیر علنی مجلس:

ممنوعیت خروج گندم از کشور

حجتی: به رغم پیش بینی ها، بخش دولتی بین ۲ تا ۲ و نیم میلیون تن گندم کمتر خریداری کرد.

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خانه ملت محمود حجتی، در خصوص میزان خرید تضمینی گندم سال زراعی جاری گفت: ممنوعیت خروج گندم از کشوربخشی از گندم برداشت شده کشاورزان در سال زراعی ۹۸-۹۷ به سمت صنف و صنعت هدایت شده که روند آن طبیعی است.
حجتی با تاکید بر اینکه بخش دیگری از گندم موجود را واسطه‌ها خریداری کردند که آن‌ها نیز ناچار هستند در پایان آن را به دولت بفروشند، افزود: به هیچ عنوان و به هیچ کسی اجازه خروج گندم از کشور داده نمی‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای خودکفایی کالا‌های اساسی ارائه می‌ کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس گفت: وزیر جهاد کشاورزی طی دو ماه آینده برنامه مدونی در زمینه خودکفایی در کالا‌های اساسی و آمایش سرزمینی در بخش کشاورزی به مجلس ارائه می‌دهد.
علی لاریجانی پس از جلسه غیرعلنی بیش از دو ساعت و نیمه مجلس در تشریح جزئیات این جلسه تصریح کرد: از ساعت ۸ صبح جلسه غیرعلنی در خصوص بحث کشاورزی و نیاز‌های مختلف کشور در زمینه کالا‌های اساسی، چون گندم، برنج و نهاده‌های دامی با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه داشتیم.
وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی طی دو ماه آینده برنامه مدونی در زمینه خودکفایی در کالا‌های اساسی و آمایش سرزمینی در بخش کشاورزی به مجلس ارائه می‌دهد.
لاریجانی افزود: ما نیز در مجلس به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنیم تا در این مسیر موفق باشند.

قیمت کود شیمیایی افزایش نمی‌یابد
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه غیرعلنی امروز مشخص شد که در بخش کود شیمیایی هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت و همان قیمت ۶۱۲ تومان محاسبه می‌شود.
اسدالله عباسی در جمع خبرنگاران در تشریح جلسه غیرعلنی امروز گفت: موضوع بهره وری تامین آب مورد نیاز، اولویت دوم نمایندگان در جلسه غیرعلنی بود.
وی افزود: وزارت نیرو باید مسئولیت تامین آب را بر عهده گیرد و اعلام کند که میزان آب مورد نیاز چقدر است.
عباسی گفت: تسهیلات و اشتغال، دیگر اولویت مورد بررسی در جلسه غیرعلنی مجلس بود که براساس آن تسهیلاتی که در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته در بخش بانکی سهم آن هفت درصد است که در مقایسه با سهم صنعت که ۲۰ درصد است بسیار ناچیز و ناکافی است.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: تسهیلات مربوط به اشتغال روستایی از دیگر نکاتی است که امروز در بخش کشاورزی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و بر این اساس قرار شد سهم بخش کشاورزی در این زمینه مانند بخش گلخانه‌ای بیشتر باشد.
عباسی افزود: یکی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی، مساله افزایش قیمت کود شیمیایی بوده است. بیش از شش میلیون تن تولید کود اوره داریم که شرکت‌ها غالبا وابسته به دستگاه‌های اجرایی هستند. این دستگاه‌ها از جمله شامل تامین اجتماعی و همچنین مربوط به بازنشستگان وزارت دفاع و ارتش است.

وی با بیان اینکه قیمت کود شیمیایی افزایش نخواهد داشت تصریح کرد: براساس بند الف ماده یک قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۹۴ قیمت بورس مبنای قیمت گذاری بوده است و دولت نیز باید یارانه مورد نیاز مصرف کننده را در اختیار دستگاه داخلی قرار دهد و دولت باید در این زمینه سیاست گذاری کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: قیمت کود کشاورزی بر اساس قیمت ۶۱۲ تومان محاسبه می‌شود و افزایش قیمت نخواهد داشت و دولت مابه التفاوت قیمت را پرداخت خواهد کرد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*