چهار سال خودکفایی گندم با وجود خشکسالی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از خودکفایی ایران در تولید گندم برای چهارمین سال پی در پی خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

علی‌مراد اکبری گفت: برخلاف خشکسالی‌های پیاپی در کشور، تولید گندم برای چهارمین سال خودکفا شدیم و در شکر و تولید دانه‌های روغنی نیز در آستانه خودکفا شدن هستیم.
اکبری در بازدید از پروژه‌های آب و خاک استان خراسان جنوبی گفت: تولید گندم در سال جاری از پیش‌بینی‌های صورت گرفته بیشتر است؛ چرا که باران متناسب و مناسبی در مزارع گندم طی ماه‌های اخیر داشته ایم و این مساله سبب شده تا مزارع آبیاری هم اقدام به  آبیاری نکنند.

وی افزود: برای مزارع گندم، باران در ماه‌های اسفند تا اردیبهشت ماه(98) بسیار با ارزش است و خودکفایی گندم و خرید تضمینی این محصول استراتژی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که اگر در طول یک سال 10میلیون تن گندم تولید و خریداری شود به معنی صرفه‌جویی سه میلیارد دلاری ارزی است و اگر این اتفاق رخ ندهد یعنی باید به همین میزان پول هزینه کنیم تا گندم به دست بیاوریم.

این مقام مسئول همچنین به وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم اشاره کرد و گفت‌: پیش‌بینی های موجود نشان از خرید تضمینی حدود ۱۰.۵ میلیون تنی گندم از کشاورزان دارد که اگر این اتفاق رخ دهد، نه تنها صرفه جویی بالایی برای کشور خواهد داشت،‌ بلکه  کشاورزان را در روستاها امیدوار می‌کند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*