300 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی گندم در خراسان شمالی ایجاد شد

300 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی گندم در خراسان شمالی ایجاد شد

بجنورد- ایرنا- مدیركل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: 300 هزار تن ظرفیت ذخیره گندم در این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شد این درحالی است كه استان پیش از انقلاب فاقد سیلو یا انبار گندم بود.

وحیدرضا فریدونی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع ظرفیت ذخیره سازی گندم در استان 75 هزار تن سیلوی بتنی، 95 هزار تن سیلوی فلزی، 95 هزار تن انبارهای مكانیزه و 35 هزار تن انبار های نیمه مكانیزه است.
وی با بیان اینكه هم اكنون 6 كارخانه آرد در این استان وجود دارد اظهار داشت: كارخانه آرد قبل از انقلاب به صورت چكشی بوده است اما هم اكنون تمامی كارخانه های آرد به روش والسی و از استاندارد بالایی برخوردار هستند.
مدیركل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: به علت اینكه كارخانه والسی از تكنولوژی بسیار خوبی برخوردار است آرد با كیفیتی نیز تولید می شود.
فریدونی در خصوص خرید های تضمینی محصولات كشاورزی نیز گفت: این روش خرید نیز با هدف حمایت از قشر تولید كننده بعد از انقلاب ایجاد شد.
وی با بیان اینكه در سال زراعی جاری افزون بر 91 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از كشاورزان خریداری شد گفت: گندم با قیمت هر كیلوگرم 13 هزار ریال از كشاورزان این استان خریداری و در انبار ها ذخیره سازی شد.
وی افزود: در چند سال اخیر دانه های روغنی نیز كه به عنوان محصولات راهبردی هستند توسط شركت غله خریداری می شود كه امسال افزون بر سه هزار و 655 تن دانه روغنی كلزا توسط این شركت خرید شد.
وی اظهار داشت: بیشترین میزان گندم خریداری شده در این سال ها در سال 95 با میزان 260 هزار تن انجام شد.

* كیفیت گندم خراسان شمالی از متوسط كشور بالاتر است
مدیركل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی با بیان اینكه كیفیت گندم این استان از متوسط كشوری بالاتر است گفت: به علت اقلیم مناسب، استفاده مناسب از كود و سم، استفاده از بذرهای اصلاح شده و همچنین مبارزه به موقع با آفات به خصوص سن، كیفیت گندم این استان مطلوب است.
كشاورزان امسال در 49 هزار هكتار اراضی آبی و 80 هزار هكتار اراضی دیم گندم كشت كرده بودند كه افزون بر 91 هزار تن تحویل سیلوها شد.
اكنون یكهزار و 112 واحد نانوایی یارانه پز و حدود 300 واحد آزاد پز در خراسان شمالی دایر است و ماهیانه بطور میانگین هفت هزار تن آرد بین واحدهای نانوایی یارانه ای این استان توزیع می شود.
خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه از این سطح 300 هزار هكتار كشتزاز است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش كشاورزی در این حوزه فعالیت می كنند، این استان بیشترین شاغل در بخش كشاورزی را دارد.
3007/

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*