پیش بینی تولید 110 هزارتن گندم در مانه و سملقان


پیش بینی تولید 110 هزارتن گندم در مانه و سملقان

بجنورد- ایرنا- فرماندار مانه و سملقان گفت: پیش بینی می شود که در سال جاری 110 هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود که یک رکورد محسوب خواهد شد.

محمودرضا معموری روز سه شنبه در نشست خرید تضمینی گندم این شهرستان اظهار داشت: سال گذشته 53 هزار تن گندم تحویل مراکز خرید داده شد و امسال این رقم به 95 هزار تن خواهد رسید.
وی افزود: باید سرعت و دقت در خرید گندم را بالا ببریم و اگر به این امر توجه نشود مشکلات اجتماعی زیادی پیش می آید.
وی با بیان این مطلب که در سال زراعی 97-98 با توجه به بارش باران تولید گندم بالا می رود افزود: برای خرید این محصول در دهستان شیرین سو و روستای خشلی باید نزدیکترین انبار را در نظر گرفت تا از خروج گندم در این مناطق جلوگیری به عمل آید.
فرماندار مانه و سملقان گفت: به بحث کیفیت نان و سلامت مردم توجه نشده است و اگر این گونه بود اجازه خروج گندم با کیفیت را از شهرستان نمی دادیم و امسال باید گندم خشلی برای تولید آرد به کارخانه آرد شهرستان تحویل داده شود تا مردم از نان با کیفیت بهره مند شوند.
وی خطاب به مسئولان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن شهرستان گفت: این دو اداره موظف به ارائه آرد با کیفیت به کارخانه هستند.
وی بیان کرد: امسال برای صدور بارنامه گندم نباید هیچ مشکلی را در شهرستان داشته باشیم.
وی همچنین در خصوص پرداخت پول گندم کشاورزان گفت: از الان باید در این خصوص با بانک مربوطه نشست ها برگزار شود تا در زمان تحویل به مشکل برخورد نکینم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان نیز گفت: در سال زراعی جاری 17.5 هزار هکتار گندم آبی و 24 هزار هکتار گندم دیم در این شهرستان کشت شده است.
هادی قهرمانیان افزود: متوسط بارندگی در این شهرستان 257 میلی متر بوده که پیش بینی می شود 110 هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود.
وی بیان کرد: در سال جاری سه هزار و 100 تن بذر گندم و جو و 12 هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان توزیع شده است.
وی بیان کرد: جهاد کشاورزی شهرستان در بخش مبارزه با علف های هرز در سطح 16 هکتار و مبارزه با علف هرز گندم دیم و آبی در سطح 500 هکتار مبارزه انجام داده است.
وی افزود: سال گذشته چهار هزار و 500 تن گندم از منطقه کهنه جلگه نتوانستیم خرید کنیم و از شهرستان خارج شد.
وی مشکلات صدور بارنامه، کرایه حمل گندم برای کشاورزان، جولان دادن دلالان ، عدم پرداخت به موقع پول گندم به کشاورزان و پراکندگی شهرستان را از جمله مشکلات خروج گندم از شهرستان عنوان کرد.
به گزارش ایرنا در این جلسه هریک از اعضا به نکته و نظرات خود پرداختند.
شهرستان 110 هزار نفری مانه و سملقان با 85 هزار هکتار اراضی کشاورزی به عنوان قطب کشاورزی استان خراسان شمالی محسوب می شود و هر ساله 1.3 گندم استان را تامین می کند که با بارش باران در سال زراعی جاری پیش بینی می شود در کل استان 290 هزار تن گندم خریداری شود که سهم مانه و سملقان 95 هزارتن می باشد .

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*