عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان: بیش از ۱۵ درصد عملکرد گندم با بروز بیماری‎ها از بین می‎رود

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان:
بیش از ۱۵ درصد عملکرد گندم با بروز بیماری‎ها از بین می‎رود
آقاجانی گفت: بر اساس آمارهایی که وجود دارد ۱۵ تا ۲۰ درصد عملکرد گندم بر اثر خسارت بیماری‎ها از بین می‎رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «محمدعلی آقاجانی» روز گذشته(چهارشنبه 22 اسفند) در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه کارگاه برنامه‎ریزی سمپاشی با قارچ کش‎ها به منظور کنترل بیماری‎های غلات، کلزا و تکنیک‎های سمپاشی اظهار کرد: این کارگاه در راستای مدیریت بیماری‎های کلزا و گندم است و با توجه به اینکه در امسال شرایط آب و هوایی خاصی را شاهد هستیم همانطور که شرایط برای رشد مساعد گیاهان فراهم است شرایط نیز برای بروز بیماری‎ها گیاهی نیز محیاء است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان  ادامه داد: کارشناسان ما باید دقیق‎تر بیماری‎های غلات را مورد پایش قرار دهند، در این کارگاه برنامه سم پاشی که در دیگر کشورهای متداول است ارائه شد.

آقاجانی با بیان اینکه شیوه‎های مختلف مبارزه با بیماری‎ها را در استان بومی‎سازی کردیم، تاکید کرد: این برنامه‎ها را برای کارشناسان استان بومی سازی کردیم تا بر اساس اقتصاد و نوع بیماری‎ها تصمیم بگیرند که چه تعداد سمپاشی را در سطح مزارع انجام دهند.

وی گفت: بر اساس آمارهایی که وجود دارد 15 تا 20 درصد عملکرد گندم بر اثر خسارت بیماری‎ها از بین می‎رود وسم پاشی به موقع می تواند این خسارت‎ها را به حداقل برساند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان یادآور شد: برای مدیریت بیماری‎های گندم چند زمان برای سمپاشی حائز اهمیت است که مهمترین زمان مرحله ظهور برگ پرچم است و سمپاشی در این مرحله می‎تواند خسارت را به حداقل برساند.

آقاجانی یادآور شد: سلامت برگ پرچم تا حد امکان باید حفظ شود و توسط عوامل بیماری‎زا آسیب نبیند و این مهم به 45 درصد عملکرد مزرعه بر می‎گردد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*