در نشست دادستانی تهران با موضوع آرد و نان مطرح شد:لزوم مدیریت دستگاه‌های اجرایی در بحث آرد و نان

در نشست دادستانی تهران با موضوع آرد و نان مطرح شد:

لزوم مدیریت دستگاه‌های اجرایی در بحث آرد و نان

دادستان تهران: همانطور که مسئولان اجرایی مدیریت خوبی در ساماندهی مسائل مربوط به آرد و نان از خود نشان داده اند این نوع مدیریت و تدبیر در موضوعاتی همچون گوشت و دیگر موارد هم اجرا شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا­ و سیما؛ عباس جعفری دولت آبادی در نشستی که به میزبانی دادستانی تهران با موضوع آرد و نان برگزار شد، افزود: امروز دشمن تلاش می‌کند اقتصاد کشور را به هم بریزد و قوه قضاییه در ماه‌های اخیر صرفا برای حمایت از تصمیمات دولتی و کمک به دولت برای ورودشان به اماکن و مقابله با جرایم ورود کرده است و امروز شاهدیم برخی اجناس گرانتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد و یا احتکار می‌شود.
وی حضور روز گذشته دادستان تهران و دادستان کل کشور را در جلسه ستاد تنظیم بازار به فال نیک گرفت و گفت: این‌ها نشانه اتحاد دستگاه‌ها در مبارزه با مشکلات است و ما در جلسه دیروز اعلام کردیم که دستگاه قضایی قصد دخالت در امور مسئولان اجرایی ندارد و فقط برای کمک به میدان آمده است.
دادستان تهران گفت: در چهار نشست گذشته به مسائل توزیع گوشت تنظیم بازار پرداختیم و مباحث گسترده‌ای مطرح شد که امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد و اگر قرار است توزیع گوشت منجمد متوقف شود یا در توزیع گوشت گرم وارداتی ساماندهی صورت گیرد حتما این تصمیمات با تدبیر انجام شود چرا که وجود صف در مراکز توزیع، زیبنده نظام نیست.
جعفری دولت آبادی افزود: اخبار باید امیدآفرین باشد و طوری وانمود نشود که کالایی در کشور وجود ندارد و یا وارد نمی‌شود و باید به گونه عمل کرد تا اعتماد مردم به مسئولان افزایش پیدا کند و اخبار به گونه‌ای منعکس نشود که گویی مسئولان همه در حال فساد هستند و هیچ کاری نمی‌کنند.
وی گفت: دشمن به دنبال تشدید تحریم‌ها و ایجاد کارشکنی در واردات کالاهاست و در این شرایط ما نباید با یک اتفاق کوچک کارآمدی نظام را زیر سوال ببریم و از همه رسانه‌ها این صدا و سیما و مسئولانی که تریبون دارند می‌خواهیم از انتشار اخبار کذب خودداری کنند.
دادستان تهران گفت: نباید مسائل به گونه‌ای مدیریت شود که یک روز مشکل گوشت یک روز نان و یک روز میوه داشته باشیم و زمین بازی نباید از دست ما خارج شود و قطعا بازی کردن در زمین دشمن عواقب خوبی ندارد.
وی گفت: اگر فلان رئیس اتحادیه می‌گوید که کالا بخرید که سال آینده گران می‌شود این به نوعی بازی در زمین دشمن است و یادمان نرود آن روز‌های اول انقلاب که وقتی مشکل آرد داشتیم امام دستور داد که نانوایی‌ها کیسه‌های آردشان را مقابل مردم بچینند تا مردم احساس کنند آرد، فراوان است.
جعفری دولت آبادی افزود: مسئولان می‌گویند هیچ مشکل گندم و آرد وجود ندارد، اما عده‌ای می‌خواهند اینگونه القا کنند که آرد نیست و مغازه‌های زیادی تعطیل شده است و قطعا باید با اخبار کذب و شایعه پراکنی برخورد شود.
در ادامه سخنان دادستان تهران مسئولانی از شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق اصناف ایران، شرکت‌های حمل و نقل گندم و آرد، کارخانجات تولید آرد و معاونان دادستان تهران و مسئولانی از شرکت غله و اتحادیه نانوایان نظر خود را در بحث مدیریت گندم و آرد کشور مطرح کردند که دادستان تهران پس از شنیدن همه این سخنان گفت: برخلاف چهار جلسه گذشته که اخبار خوبی در خصوص گوشت نمی‌شنیدیم امروز اخبار خوبی در بحث گندم شنیدیم و خوشبختانه انبار‌ها پر است و به اندازه کافی ذخیره سازی صورت گرفته است که باید این تجربه موفق را در موضوع گوشت هم تسری دهیم.
جعفری دولت آبادی افزود: ما در کشور مشکل گوشت نداشتیم، اما به خاطر برخی مسائل پیش آمد و قطعا باید از این پس به گونه‌ای عمل کرد که مشکلات برطرف شود و نقش دستگاه‌ها و هماهنگی میان آن‌ها در حل مشکلات بسیار مهم است.
وی گفت: وقتی شرکتی از دولت به بخش خصوصی منتقل می‌شود همه دستگاه‌ها به یاد طلب هایشان می‌افتند و امروز در بحث شرکت‌های حمل و نقل که خصوصی شده اند با این مشکلات مواجه ایم که دولت به دنبال دریافت مطالباتش افتاده است در حالی که این گونه نگاه کشور را بویژه در بحث کالا‌های استراتژیک با مشکل مواجه می‌کند.
دادستان تهران گفت: دستگاه‌ها در حل مشکلات باید هوشمندی به خرج دهند که ما نمی‌خواهیم مراکز اقتصادی تعطیل شود.
جعفری دولت آبادی زمان شناسی را از دیگر مواردی خواند که باید مورد توجه مسئولان باشد و افزود: ما گاهی اوقات تصمیماتی می‌گیریم که در آن زمان خاص نباید گرفته می‌شد و برای مثال یک اتفاق کوچک در بحث بورس و آرد موجب شد برخی‌ها اخباری را منتشر کنند مبنی بر اینکه مشکلات گندم و آرد در کشور حاد شده است در حالی که اینگونه نبوده است.
وی گفت: اگر در بحث آرد سامانه‌ای می‌خواهد ایجاد شود این کار خوبی است و باید همین سامانه در نحوه توزیع گوشت هم راه اندازی شود، اما نواقص سامانه باید گرفته شود.
دادستان تهران گفت: در بخش تغییر الگوی مصرف نیز اگر چه در جلسه امروز صحبتی نشد، اما حتما باید در خصوص دور ریز شدن مقادیر بسیار زیاد نان تدبیر صورت گیرد و هیچ نهادی زیر بار نمی‌رود که کاری کند تا دوریز شدن نان کاهش یابد و فقط نباید این موضوع را به کمبود کیفیت آرد مرتبط کرد.
جعفری دولت آبادی افزود: در این جلسه گفته شد که به برخی نانوایی‌ها سهمیه آرد بیش از نیازشان داده می‌شود و اگر یک نانوایی روزانه پنج کیسه آرد مصرف دارد
چرا بیشتر سهمیه به او داده می‌شود و همین باعث می‌شود که آن نانوا برای فروش آرد مازاد خود برنامه ریزی کند.
وی گفت: گزارش‌هایی به ما می‌رسد که برخی نانوایی‌ها آرد مازاد خود را به فروش می‌رسانند در حالیکه قبل از انقلاب که اتحادیه‌ها قدرت داشتند اگر چنین گزارش‌هایی دریافت می‌کردند سهم نانوایی یا کم و یا قطع می‌شد.
دادستان تهران گفت: در خصوص موضوع آرد و نان شایعاتی منتشر شده بود که حتما قابل تعقیب است و دادستانی در خصوص این اخبار حساسیت دارد.
جعفری دولت آبادی افزود: در بحث گوشت هم صد‌ها خبر منتشر شد که بسیاری از آن‌ها صحت نداشت که اگر دستگاه‌های متولی با سرعت بیشتری شفاف سازی و اطلاع رسانی کنند اخبار کذب منتشر نمی‌شود.
وی مدیریت اطلاع رسانی را مهمتر از توزیع کالا خواند و گفت: دشمن هر روز می‌خواهد با بهانه و با کمبود یک کالا دل مردم را خالی کند و دستگاه‌های دولتی باید در خصوص اخبار دروغ واکنش نشان دهند و متخلفان را به دادستانی معرفی کنند چرا که اینگونه نیست که هر کسی در کشور هرچه می‌خواهد بگوید.
دادستان تهران از مسئولان اجرایی کشور به سبب مدیریت خوب در حوزه آرد و نان قدردانی کرد و گفت: کشور در حوزه آرد و گندم خودکفاست و چندین ماه می‌تواند روی پای خود بایستد و این افتخار است.

به زودی؛ پرونده‌های طلای شادی و سکه ثامن در دادگاه
دادستان تهران: دو پرونده طلای شادی و سکه ثامن در مرحله کارشناسی است و تلاش می‌کنیم هرچه زودتر به دادگاه ارسال شود
عباس جعفری دولت آبادی در حاشیه نشست مرتبط با آرد و نان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با درخواست مالباختگان سکه ثامن مبنی بر پرداخت بخشی از مطالباتشان تا قبل از رسیدگی در دادگاه موافقت شده است و آیا در این خصوص نامه‌ای از معاون اول قوه قضاییه به دادستانی تهران ارسال شده است؟ افزود: اصل نامه درست است و البته فقط مربوط به این پرونده نیست و در خصوص پرونده طلای شادی و دیگر پرونده‌هایی که شکات زیادی دارند این مسائل مطرح می‌شود.
وی گفت: دادستانی نمی‌تواند تا قبل از تشکیل دادگاه اموالی را در اختیار مالباختگان قرار دهد، چون اموال کشف شده همه نقد نیست و میزان مطالبات هم مساوی نیست، اما ما به مسئولان قضایی و مردم قول می‌دهیم هرچه زودتر این پرونده‌ها تکمیل شود.
جعفری دولت آبادی گفت: مالباختگان اجازه دهند رسیدگی در فضای آرام انجام شود و قطعا تجمعات مکرر در مقابل دادستانی کل و تهران هیچ کمکی نمی‌کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره آمادگی دادسرا‌ها در ایام نوروز هم گفت: کشیک‌های نوروزی از روز‌های پایانی امسال تا ۱۶ فروردین سال آینده در دادسرا‌ها فعال خواهد بود.
دادستان تهران گفت: با توجه به جلسه خوبی که با پلیس و بسیج داشتیم و با توجه به تاسیس دادسرای سرقت در شرق تهران شاهدیم که پلیس آمادگی خوبی برای حفاظت از اموال مردم بخصوص در ایام تعطیل دارد.
جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد از زندانیان استان تهران مشمول عفو گسترده مربوط به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شده اند؟ گفت: تا شب گذشته ۴۲۰۰ نفر براساس این طرح از زندان‌های استان آزاد شدند و هزار و ۸۰۰ نفر نیز تخفیف مجازات گرفتند.
وی گفت: امیدواریم این تعداد افزایش پیدا کند و سازمان زندان‌ها بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها بیشتر متمرکز شود.

۱۸۰۰ احضار و ۴۰۰ بازداشتی در دادگاه‌های مرتبط با شعب ویژه

عباس جعفری دولت آبادی در جمع خبرنگاران افزود: تجربه شعب ویژه نشان داد که اگر دستگاه قضایی با همکاری ضابطان و پلیس در موضوعی متمرکز شوند بسیاری از موضوعات حل خواهد شد.
وی گفت:: دیروز در ستاد تنظیم بازار درخواست کردیم که دادستانی حضور داشته باشد و قطعا دستگاه قضایی از تصمیمات مناسب دولت در امر مبارزه با گرانفروشی و نظارت حمایت می‌کند و هم اکنون دو مشکل بزرگ کشور در بحث گرانفروشی‌ها مربوط به تصمیمات نادرست و نبود نظارت هاست.
وی گفت:: بر همین اساس در موضوع گوشت ده تیم مشترک با تعزیرات تشکیل دادیم و واقعیت‌های کف بازار را به اطلاع مسئولان دولتی رساندیم.
جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با برخی مسئولان اتحادیه و دیگر مسئولان که با انتشار اخباری در مردم ایجاد نگرانی می‌کنند، برخورد می‌کنید؟ افزود: یکی از سیاست‌های دادستانی برخورد با انتشار هرگونه اخبار خلاف واقع، شایعات و گزارش‌های کذب بوده است و در شرایط فعلی که دشمن ورود کرده این سیاست را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنیم.
وی گفت:: از همه مسئولان دولتی و بخش‌های خصوصی و اتحادیه‌ها می‌خواهیم مطالبی را که اطلاع ندارند بیان نکنند و از بزرگنمایی بپرهیزند و در خصوص یکی از مسئولان اتحادیه که اخیراً مطالبی گفت: برای او پرونده تشکیل شده است و از سایر مسئولان و رسانه‌ها می‌خواهیم که از ارائه آمار‌ها و اخبار‌های کذب پرهیز کنند.
وی افزود: بر اساس قانون مطبوعات و قانون نشر اکاذیب و افترا با کسانی که آرامش مردم را به هم می‌ریزند و شایعات و دروغ پراکنی می‌کنند برخورد خواهیم کرد و دستگاه‌های دولتی هم در مواجهه با این شایعات مکلفند تکذیب و اطلاع رسانی کنند و متخلفان را به دادستانی معرفی کنند.
دادستانی گفت: این به معنای جلوگیری از انتشار اخبار واقعی نیست و گفتن واقعیت‌های کشور هیچ منعی ندارد.

رئیس جهادکشاورزی تهران: سطح زیر کشت گندم بیش از ۵ درصد افزایش داشته است
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران گفت: سطح زیرکشت گندم بیش از ۵ درصد افزایش داشته است و مشکلی به نام مشکل گندم و آرد در کشور وجود ندارد.
کریم ذوالفقاری در نشست دادستانی تهران که با موضوع آرد و نان برگزار شد، افزود: باتوجه به بارندگی‌های خوب امسال قطعا سال آینده هیچ مشکلی از بابت گندم نخواهیم داشت و در بحث مقابله با آفت‌ها نیز برنامه ریزی‌های خوبی شده است تا مشکلی رخ ندهد.
وی گفت: فقط در بحث حمل و نقل مشکلاتی وجود دارد که باید درباره آن تدبیر صورت گیرد.
در ادامه این نشست مدیرکل نظارت بر تهیه و توزیع کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بخش حمل و نقل و لجستیک ۴۵ هزار تن نهاده و ۲۵ هزار تن گندم روزانه جا به جا می‌شود و روزانه ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ کامیون خروجی گمرکات ماست.
محمد قدیری ابیانه افزود: حمل و نقل پاشنه آشیل ماست و همه دستگاه‌ها باید به گونه‌ای هماهنگ باشند تا بخش حمل و نقل آسیب نبیند و اگر انتقال گندم از این استان به آن استان با مشکل مواجه شود جبرانش سخت است و در آن ۲۱ روز که این انتقال متوقف شده بود آنقدر اثرات بدی داشت که هنوز رفع نشده است.
در ادامه این نشست دبیر کل اتاق اصناف ایران یکی از مشکلات نانوایان را افزایش نیافتن نرخ نان در چهار پنج سال اخیر خواند و گفت: به طور معقولانه باید نرخ نان ۷۵ درصد افزایش یابد.
علی عوض پور گفت: به صنف اتحادیه نانوایان اختیار داده شود تا بتوانند مسایل را اداره کنند.
وی افزود: درخصوص تامین آرد شاهد برخی مصوبات هستیم که اجرا نمی‌شود و محدودکردن سهمیه برخی نانوایان در هفته‌های گذشته کار درستی نبود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در واکنش به این سخنان گفت: سهمیه نانوایانی را قطع کردیم که مجوز نداشتند.
عوض پور گفت: سرعت ترخیص مواداولیه دوسه هفته‌ای است که از گمرکات کاهش یافته است و برای مثال ترخیص ۱۰۰ کانتینر خشکبار در روز به ۴ کانتینر رسیده است که باتوجه به در پیش بودن ایام نوروز اگر این مشکلات برطرف نشود شاهد افزایش قیمت خشکبار خواهیم بود.
در ادامه این نشست رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران گفت: ما واقعا هیچ مشکلی در تامین آرد نداریم و مشکلی که اخیرا ایجاد شد در بحث سامانه بود.
حسین یزدجردی افزود: به ما می‌گویند آرد را براساس قیمت‌های سال ۹۳ بفروشید و ما به التفاوت را گفته اند می‌دهند و ما تاخیر در پرداخت‌ها را تحمیل می‌کنیم، اما مشکلات در زنجیره حمل و نقل برای ما قابل تحمل نیست و ما هم اکنون ۳ هزار و ۷۰۰ تن گندم خریده ایم که مشکل حمل داریم.
وی گفت: برای اینکه مشکلی در بحث آرد و نان ایجاد نشود حتما باید مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل برطرف شود.
در ادامه این نشست مدیر عامل شرکت حمل و نقل خلیج فارس گفت: شرکت ما با داشتن ۵۰۰ دستگاه کامیون و ۸ هزار کامیون دیگر که با ما همکاری می‌کنند جا به جایی آرد ۱۶ استان کشور را به عهده دارد و سرانه حمل آرد ۱۲ هزار تن در روز است و همه جا به جایی‌های آرد ما در سامانه‌ای نظارت می‌شود.
مصلح افزود: روزی که ما این شرکت را از دولت خریداری کردیم به ما گفتند ۱۲۰ میلیارد تومان بدهی دارید که تا امروز ۳۵ میلیارد تومان را پرداخت کرده ایم، اما اخیرا به ما گفته اند که بابت بیمه و مالیات و جریمه سنوات بدهی ما ۳۵۰ میلیارد تومان است و سازمان تعزیرات نیز بابت سال ۸۱، ۸۲ و ۸۳ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان ما را مقروض کرده است که این مسایل ما را در اداره شرکت با مشکل مواجه می‌کند.
وی گفت: ما این شرکت را ۹۷ میلیارد تومان از طریق بورس خریداری کرده ایم.

انتقاد رئیس اتاق اصناف تهران از افزایش نیافتن ۵ ساله قیمت نان
رئیس اتاق اصناف تهران گفت: از حدود پنج سال پیش تاکنون قیمت نان تغییری نکرده است و نانوایان تحت فشار هستند و باید در این خصوص از نانوایان حمایت شود.
قاسم نوده فراهانی در نشست دادستانی تهران که با موضوع آرد و نان برگزار شد، افزود: مشکلی که چند وقت پیش در حوزه آرد و نان بوجود آمد به سبب موضوع حمل و نقل بود و کمبود گندم نداریم.
وی گفت: مسائل و مشکلات مربوط به حمل و نقل باید به گونه مدیریت شود که شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم و یک هفته وقفه در توزیع آرد موجب شد برخی‌ها شایعاتی را مطرح کنند که خوشبختانه تیرشان به سنگ خورد.
­رئیس اتاق اصناف تهران افزود: البته در خصوص قیمت نان باید تصمیماتی گرفته شود چرا که حدود پنج سال نرخ افزایش نیافته است و نانوایان مجبورند به بهانه استفاده از کنجد قیمت نان را افزایش دهند تا جبران ضرر شود.
نوده فراهانی گفت: برخی نانوایان پخت بالایی دارند و باید آرد بیشتری در اختیار آن‌ها قرار بگیرد که درخواست ما از مسئولان آرد و غله این است که کارگروهی تشکیل دهند و اگر در کار کارشناسی به این نتیجه رسیدند که باید سهمیه فلان نانوایی افزایش پیدا کند اعمال کنند.
وی افزود: در بحث حدود صنفی هم باید توجهاتی صورت گیرد که رعایت نشده است.
در ادامه این نشست معاون دادستان تهران گفت: تولید گندم در داخل کشور بیشتر از مصرف است و ما سالانه سه تا پنج میلیون تن ذخیره سازی می‌توانیم بکنیم و اگرچه قیمت جهانی گندم ۲۰ درصد افزایش داشته است، اما چون تولید داخلی داریم اثری ندارد.
ابوالحسنی افزود: در بحث مشکلات مربوط به ارد و نان شاهد بودیم که مساله بورس در این موضوع حذف شد در حالیکه تخلفات در بورس بسیار کم است.
وی گفت: سامانه‌ای هم در این خصوص طراحی شد که ورود این سامانه در زمانی که کشور در حال مبارزه با گرانفروشی بود اشکالاتی ایجاد کرد.
در ادامه این نشست رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران هم گفت: ما با سامانه‌ای که طراحی شده است مشکلی نداریم و به راحتی در منزل می‌توان سفارش آرد داد.
اصغر پابرجا افزود: مشکلات مربوط به سامانه نیست و کارخانجاتی که آردشان تمام می‌شود سامانه را می‌بندند.
وی گفت: اکنون در این جلسه تصمیم داریم مشکل آرد را حل کنیم در حالیکه بعد‌ها مشکل نان خواهیم داشت چرا که قیمت نان چندسالی است افزایش نیافته است و حداقل ۷۰ درصد باید به نرخ فعلی افزوده شود.
پابرجا گفت: ما خودمان هم با افزایش قیمت نان مخالفیم، اما اگر قرار است دولت افزایش ندهد و یارانه بپردازد این یارانه از جیب نانوا پرداخت نشود.
وی افزود: برخی نانوایان مجوز ندارن و قطعا نباید به آن‌ها آرد داده شود.
در ادامه این نشست مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۰ درصد نانوایی‌ها آزادپز و بقیه یارانه‌ای هستند.
محمدرضا کلامی افزود: اگر عرضه گندم در بورس متوقف شد به این علت بود که بتوان حواشی آن را کنترل کرد چرا که با توجه به افزایش قیمت ارز این احتمال را می‌دادیم که برخی‌ها گندم از طریق بورس دریافت کنند، اما به جای اینکه تبدیل به آرد شود از کشور خارج کنند.
وی در خصوص اظهارنظر یکی از شرکت کنندگان در این نشست مبنی بر اینکه چرا قانون نظام صنفی موضوع حدود صنفی را حذف کرده است؟ گفت: بحث ما حذف حدود صنفی نیست و ما معتقدیم نباید برای خدمات قیمت گذاری کرد و باید اجازه دهیم رقابت ایجاد شود و در قانون نظام صنفی گفته شده است هر کسی مجوز خواست داده شود تا رقابت ایجاد شود.
کلامی گفت: ۹۰ هزار نانوایی در کشور داریم که فقط ۱۵ هزار مورد مجوز ندارند.
وی افزود: تعداد نانوایی‌ها به حدی است که اکثرا کمتر از حد معمول نان می‌پزند و آرد مازاد خود را می‌فروشند.
در ادامه این نشست یکی از مسئولان اطلاعاتی گفت: در برخی کارخانه‌ها شاهدیم که دلالان ورود می‌کنند و آرد را ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در هر کیسه گرانتر در بازار می‌فروشند.
وی گفت: اگر سامانه‌ای قرار است راه اندازی شود باید به گونه‌ای باشد که دلال نتواند به جای نانوا آراد دریافت کند.
این مقام اطلاعاتی اختلاف کیفیت نان آرد‌های دولتی و آزاد را نیز از دیگر مشکلات خواند و گفت: آرد‌های دولتی کیفیت پایین تری دارد و این باعث شده است نانوایی‌هایی که نان دولتی می‌دهند عملا نتواند با آزادپز‌ها از نظر کیفیت رقابت کنند.

هم اکنون؛ وجود بیش از ۵ تن گندم در کشور

یزدان سیف در نشست دادستانی تهران که در موضوع آرد و نان برگزار شد، افزود:­ میزان ۵ میلیون تن گندم موجود در کشور نیاز ۵ ماهه ما را پاسخ می‌دهد و با توجه به بارندگی‌های خوب امسال قطعا سال آینده هم بیش از ۱۱ میلیون تن خرید داریم و با توجه به میزان مصرف قطعا مشکلی نخواهیم داشت.
وی گفت: هم اکنون ۱۲۰ گروه در جنوب کشور در حال مقابله با ملخ و دیگر آفات گندم هستند که البته عربستان، برخلاف تعهدات بین المللی درمبارزه با­ این آفات به وظایف خود عمل نکرده است.
سیف گفت:­ سامانه‌ای برای نانوایی‌های آزادپز طراحی کردیم که امسال زیر بار سامانه رفتند و با وجود شفافیتی که وجود دارد امکان نظارت و کنترل بیشتر شده است و نگرانی ما در بحث خروج از شبکه­ و صادرات نان است که برنامه‌هایی برای پیشگیری از این موارد هم داریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: امروز به اندازه نیاز همه واحد‌های نانوایی دستور توزیع آرد داده ایم، اما آن دسته از نانوایی‌ها که مجوز فعالیت ندارند اگر مجوز نگیرند سهمیه آردشان از ابتدای اردیبهشت سال آینده قطع می‌شود.
وی گفت: مشکلی که چند وقت پیش در بحث آرد نان پیش­ آمد ناشی از کمبود آرد نبود و برخی نانوایی‌های بدون مجوز­ که­ آرد به آن‌ها داده نشده بود مغازه هایشان را بستند و اینگونه اعلام کردند که آرد دچار کمبود شده است در حالی که مشکل از خودشان بود.
سیف گفت: البته نانوایان خواسته‌های به حقی هم در خصوص افزایش قیمت نان دارند که باید تمهیداتی برای حمایت از نانوایان اندیشیده شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: البته وقتی تعداد نانوایی دریک محله بیشتر از نیاز باشد میزان فروش نان کاهش می‌یابد و آن نانوا به ناچار برای اداره کردن خود مجبور می‌شود به مردم اجحاف کند.
وی گفت:: هم اکنون روزانه ۲۲ هزار تن آرد برای نانوایان و ۳ هزار تن برای مصارف غیر نانوایی توزیع می‌شود و ما هیچ مشکلی در حوزه گندم وآرد نداریم و فقط اگر در بحث حمل ونقل گندم و آرد مدیریت بهتری صورت گیرد آرامش بیشتری در بازار ایجاد خواهد شد.

نشست دادستانی تهران با موضوع آرد و نان

نشست هفتگی دادستانی تهران در ۴ هفته گذشته در خصوص مشکلات عرضه گوشت تنظیم بازار بود که جلسه امروز به موضوع آرد و نان اختصاص داشت.
در این جلسه که به میزبانی دادستانی عمومی و انقلاب تهران برگزار شد علاوه بر دادستان تهران و معاونانش، مسئولانی از شرکت بازرگانی دولتی ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن­ و تجارت استان تهران، ستاد تنظیم بازار، مسئولانی از کارخانجات تولید آرد، ­ مسئولان شرکت‌های حمل و نقل­ گندم و آرد، سازمان تعزیرات حکومتی­ و اتاق اصناف ایران و اتحادیه‌های نان حضور داشتند.
مسئولان شرکت کننده در این جلسه همگی اتفاق نظر داشتند که هیچ کمبودی در زمینه گندم و آرد نداریم و فقط مشکلاتی در خصوص حمل و نقل و سامانه‌های مربوط به تهیه آرد مطرح شد.
بیش از ۹۰ هزار نانوایی در سراسر کشور وجود دارد که ۱۵ هزار مورد مجوز ندارند و مقرر شد نانوایی‌های فاقد مجوز فقط تا پایان فروردین سال آینده سهمیه آرد داشته باشند و­ بعد از این زمان اگر مجوز دریافت نکنند سهمیه شان قطع می‌شود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*