آغار دور جدید خرید تضمینی گندم

در نشست خبری مطرح شد؛

آغار دور جدید خرید تضمینی گندم

معاون وزیر کشاورزی: فرآیند خرید تضمینی گندم برای سال ۹۷-۹۸ از امروز با قیمت‌های مصوب آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ یزدان سیف در نشست خبری ­­امروز گفت: فرآیند خرید تضمینی گندم برای سال ۹۷-۹۸ از امروز آغاز شده و با قیمت‌هایی که پیشتر مصوب شده این موضوع با کیفیت بهتر نسبت به سال گذشته انجام می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اواسط­ ماه جاری فراخوان‌های لازم در خصوص خرید تضمینی اعلام می‌شود و قبل از اردیبهشت و فرودین سال آینده مراکز خرید در مناطق مختلف اعلام می‌شود.
وی­ گفت: در نظام جدید خرید تضمینی نکات مختلفی در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آن تسهیل و رفاه کشاورزان برای تحویل محصولات است.
سیف افزود: نکته دیگر کاهش هزینه‌های دولت و افزایش بهره وری برای کاهش هزینه حمل و نقل و ارتقای کیفیت و تامین مناسب گردش مالی است.
وی گفت: خرید تضمینی محصولات زراعی سال ۹۶-۹۷ نیز به طور کامل به پایان رسید و همه­ مطالبات کشاورزان در این حوزه به آنان پرداخت شد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولت ایران در خصوص تامین کالا‌های اساسی نیز افزود: از ابتدای سال­ تا کنون حدود ­۲۰ میلیون تن کالای اساسی تامین شده، که از این ۲۰ میلیون تن کالا، ۸ و نیم میلیون تن آن مصرف شده و همین موضوع نیز در بازار ایجاد آرامش کرده و در فراوانی اقلام هیچ اختلالی وجود ندارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تا انتهای سال برنامه عرضه ۵۰ هزار تن برنج با­­نظارت کمیسیون‌های تنظیم بازار استانی و ۵۷ هزار تن روغن خام و ۴ هزار تن شکر برای تامین نیاز‌های شب عید و بازار در نظر گرفته شده و بازار در حوزه کالا‌های اساسی آرامش خواهد داشت.
سیف افزود: سامانه خرید و فروش گندم که از اول دی ماه راه اندازی شده نیز باعث مرتفع شدن برخی­ سودجویی‌ها در این حوزه شده و ارائه آرد به خبازان از طریق این سامانه در حال انجام است و شرکت بازرگانی دولتی ایران به کارخانجات بر اساس میزان­ آردی که در اختیار خبازان می‌گذارد، گندم ارائه می‌دهد. ­
وی گفت: تاکنون ۴۰۰ کارخانه آرد در این سامانه ثبت شده و ۲۵ هزار واحد صنفی نیز ثبت نام کردند و ۵۸ هزار تن آرد نیز در ۱۰­روز، ­ ثبت سفارش شده که ۵۵ هزار تن به تایید رسیده است.
سیف با اشاره به کیفیت انواع نان طبخ شده نیز اظهار داشت: امسال بر اساس آخرین ارزیابی که در آذر ماه انجام شده­ کیفیت نان سنگک تولید شده در خبازی‌ها از ۱۰۰ نمره ۸۶.۹ امتیاز را کسب کرده و در رتبه خوب است و در همین راستا نان بربری ۸۵ امتیاز، لواش ۸۴ و تافتون ۸۳ امتیاز کسب کرده اند که در مجموع میانگین این امتیازات ۸۴ است ونسبت به سال گذشته یک امتیاز افزایش ثبت شده است.
وی اظهار داشت: در طرح تنظیم بازار و برای اجرای آئین نامه مدیریت ذخایر استراتژیک کشور هر ماه ۲۰ هزار تن برنج تایلندی با سطح بندی‌های A و B وارد بازار می‌شود که برای سطح A در درب انبار مبلغ ۵۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو و برای سطح B­ مبلغ ۴۲۰۰ تومان در درب انبار در نظر گرفته شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین اظهار داشت: در حوزه کل کالا‌های اساسی نیز ارز مورد نیاز سه ماه ابتدای سال آتی، امروز تامین شده و منابع آن از بخش خصوصی و دولتی مشخص شده و در این حوزه هیچ مشکلی وجود ندارد.
سیف با اشاره به عرضه گندم در بورس کالا نیز اظهار داشت: از ابتدای سال تا کنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از طریق بورس کالا عرضه شده که این میزان به اندازه کل سال گذشته است و در بازار نقصانی در خصوص این کالا وجود ندارد.
وی گفت: علی رغم همه ­تحریم ها­ در حوزه آرد نیز کشور ما بر لبه تکنولوژی دنیا حرکت می‌کند و در حال تلاش برای کشت گندم‌هایی هستیم که برای نانوایی کیفیت بهتری دارند و تلاش می‌کنیم بتوانیم گندم را کمتر جابه جا و در سیلو‌های دائم خرید کنیم که تمام این‌ها به افزایش کیفیت نان در سال‌های آتی کمک خواهد کرد.
سیف اظهار داشت: با افرادی که با انجام تخلف، ­­خاک قاطی گندم کرده اند و می‌خواستند این محصول را به فروش برسانند برخورد جدی شد و در مجموع این افراد به هشتاد و یک ­سال زندان محکوم شدن ضمن اینکه محصول آن‌ها هیچ گاه به فروش نرسید و مورد استفاده قرار نگرفت.
وی افزود: با افزایش نظارت، ­ امکان انجام چنین تخلفاتی تقریبا به صفر رسیده است.
سیف در خصوص هدر رفت ۲۰ هزار تن برنج در انبار‌ها اظهار داشت: رقم ۲۰ هزار تن برنج را­ تکذیب می‌کنم ­و به هیچ وجه چنین چیزی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در هر پروسه‌ای از فعالیت به طور طبیعی هدر رفت‌هایی وجود دارد که رقم آن به هیچ وجه با ارقام اعلام شده همخوانی ندارد­ و ارقام اعلام شده جهت دار است.
سیف ادامه داد: بحث مهم نبود معیار برای سنجش فلزات در برنج بود که از سال ۹۲ این موضوع با معیار‌های جهانی در حال اندازه گیری است و در همین راستا برنج‌هایی که فلزات­­موجود در آن از حد استاندارد خارج و پیش از سال ۹۲ خریداری شده بودند به مصرف دام‌ها رسید و هدر رفتی نیز در این حوزه صورت نگرفت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ۱۲ هزار تن گندم در انبار‌های خوزستان از بین رفته؟ اظهار داشت: این موضوع نیز تکذیب می‌شود، زیرا هیچ هدر رفتی وجود نداشته و تنها این میزان گندم به دلیل اینکه آب دیده شده بودند باید زودتر مورد استفاده قرار می‌گرفت ­که این موضوع نیز اجرا و به هیچ وجه دور ریزی در این حوزه وجود نداشته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد و علی رغم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، نرخ ارائه آن به صنوف مصرف کننده تغییری نکرده و با یارانه‌های دولتی جبران شده و در سال آتی بر اساس شرایط برای این موضوع تصمیم گیری می‌شود.
سیف افزود: برای افزایش قیمت گندم مورد نیاز نانوایی‌های یارانه ای، هیچ برنامه‌ای وجود ندارد و اگر برنامه‌ای نیز باشد برای نانوایی‌های آزاد پز است که هنوز به هیچ قطعیتی نرسیده است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*