مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی : آبیاری قطره‌ای تیپ در 442 هکتار مزارع گندم یزد اجرا می‌شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی :

آبیاری قطره‌ای تیپ در 442 هکتار مزارع گندم یزد اجرا می‌شود

یزد – ایرنا – مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با تأکید بر اینکه 95 درصد مزارع گندم استان مکانیزه کشت می‌شود، گفت: در سال زراعی 98 – 97 ، 442 هکتار اراضی استان به سیستم آبیاری قطره‌ای نواری(تیپ) زراعت این محصول تجهیز می‌شود.

محمدعلی حاتمی زاده روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از چند طرح زراعی ابرکوه به خبرنگار ایرنا افزود: این شیوه آبیاری در 2 سال گذشته در بیش از 100 هکتار مزارع گندم استان اجراشده است.
وی دلیل انتخاب این شیوه آبیاری را کاهش بارندگی، ادامه پدیده خشکسالی ،کم‌آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی و افزایش میزان بهره‌وری از آب به‌عنوان حیاتی‌ترین و باارزش‌ترین کالای اقتصادی عنوان کرد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد پیش‌بینی کرد که در سال زراعی جاری با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در 11 هزار و 200 هکتار اراضی گندم کشت شود.
وی ادامه داد : پنج هزار و 200 تن انواع کودشیمیایی و 950 تن بذر گندم گواهی‌شده برای کشت پاییزه گندم تأمین و آماده توزیع بین گندمکاران است.
حاتمی ارقام بذر گندم گواهی‌شده را سیوند، سیروان ، سیستان ، پیشتاز ، نارین و بهاران ذکر کرد.
حاتمی زاده یادآور شد: بیشترین مزارع کشت گندم استان به ترتیب با 6 هزار و سه هزار و 270 هکتار در شهرستان‌های خاتم و ابرکوه قرار دارد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد بیان کرد : در سال زراعی 97 – 96، هفت هزار و 573 تن این محصول راهبردی از سوی 11 مرکز خرید شرکت‌های تعاونی روستایی به ارزش 98 میلیارد و 449 میلیون ریال، خریداری شد.
وی بابیان اینکه خرید گندم ، نسبت به سال گذشته 14 هزار و 811 تن کاهش دارد، افزود: تغییر الگوی کشت، تداوم پدیده خشکسالی و کاهش میزان بارندگی‌ها بیشترین علت کاهش خرید است.
این مسئول با اشاره به اینکه امسال چهار هزار و 163 تن گندم از کشاورزان ابرکوه و سه هزار و 391 تن از کشاورزان خاتم خریداری شد، افزود: ابرکوه برای پنجمین سال متوالی رتبه نخست خرید گندم استان را کسب کرد.
حاتمی زاده ادامه داد: کاشت گندم با توجه به شرایط آب و هوایی هم‌اکنون در برخی مناطق استان ازجمله ابرکوه آغاز شد و تا اواسط آذرماه ادامه دارد .
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد هفته گذشته به ایرنا گفته بود: هم‌اکنون طرح سامانه نوین آبیاری در 2 هزار و 500 هکتار اراضی زراعی و باغی استان در دست اجراست .
وی بابیان اینکه 82 درصد آب استحصالی در بخش کشاورزی استان مصرف می‌شود، از کشاورزان و تولیدکنندگان خواست با تغییر الگوی کشت از شیوه سنتی به نوین ، در مدیریت مطلوب برداشت آب عزم جدی خود را نشان دهند.
وی جلوگیری از هدر رفت آب، افزایش راندمان آبیاری و پیشگیری از آثار خشکسالی را از مزایای آبیاری نوین عنوان کرد.
اراضی قابل کشاورزی استان یزد 170 هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم 2دهه خشکسالی، 116 هزار هکتار آن به کاشت انواع محصول زراعی و باغی اختصاص دارد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*