اسفندیاری‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛ رشد7 درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری/ بذر مصرفی صددرصد داخلی است

اسفندیاری‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مجری طرح گندم گفت: براساس آخرین آمار تاکنون 9 میلیون و 500 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

رشد7 درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری/ صددرصد بذر مصرفی داخلی استاسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار تاکنون 9 میلیون و 500 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان آبان ادامه دارد، افزود: با توجه به آنکه بخشی از گندم تولیدی کشاورزان در مرحله خرمن کوبی است، پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل 200 تا 300 هزارتن دیگر به میزان خرید افزوده شود.


بیشتر بخوانید: آخرین مهلت اعلام نرخ خرید تضمینی به پایان رسید/ کشاورزان هنوز بلاتکیفند


اسفندیاری‌پور از پرداخت صددرصد مطالبات گندمکارانی که تا 25 تیرماه گندم تولیدی خود را تحویل مراکز خرید دادند، خبر داد و گفت: 50 درصد مجموع مطالبات گندمکاران پس از ورود به سامانه خرید پرداخت شده است و مابقی مطالبات پس از تأمین منابع مالی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در کوتاه ترین زمان ممکن از سوی بازرگانی دولتی به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

 آغاز کشت گندم در مناطق غرب و شمال غرب/ صددرصد بذر مصرفی داخلی است

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود از کشت گندم در مناطق غرب و شمال غرب کشور خبر داد و گفت: برای سال زراعی 97-98 از حدود 90 لاین رقم گندم، 476 هزارتن بذرفرآوری و آماده توزیع است و هیچ نگرانی از نظر میزان بذر نداریم.

وی با اشاره به اینکه صددرصد بذر مصرفی داخلی است، بیان کرد: برای سال زراعی جدید به میزان کافی بذر تهیه شده است و امسال جزء معدود سال‌هایی بوده که بیشترین بذر استاندارد از نظر میزان و کیفیت مطلوب  در دسترس داریم.

به گفته اسفندیاری‌پور، امسال کشت گندم  برای حدود 6 میلیون هکتار  برنامه‌ریزی شده است که از این میزان 2 میلیون هکتار به گندم آبی و مابقی دیم اختصاص دارد.

مجری طرح گندم ادامه داد: برنامه تولید گندم به تمامی استان ها ابلاغ شده است که انتظار می رود با عنایت خدا و همت کشاورزان پیش بینی تولید 13.5 تا 14 میلیون تن گندم برای سال زراعی 97-98 محقق شود.

وی افزود: سموم ضد عفونی گندم به میزان کافی برای بذور شرکت‌های تولید کننده بذر تأمین شده است  و کشاورزانی که از بذور خودمصرفی استفاده می‌کنند، می‌توانند به میزان مورد نیاز سموم ضد عفونی را از سازمان حفظ نباتات دریافت کنند.

اسفندیاری‌پور در توصیه به گندمکاران گفت: به گندمکاران اقلیم سرد در دهستان‌های شمال غرب و غرب توصیه اکید می‌شود که کشت گندم را در مهرماه به شکل خشکی کاری انجام دهند و منتظر بارندگی نباشند و حتما در زمان کاشت 80 درصد کود ازوته مورد نیاز را مصرف کنند تا گیاه بتواند به‌تدریج مواد غذایی مورد نیاز خود را تأمین کند.

نیازی به واردات گندم نداریم/ ضرورت اعلام هر چه سریع تر نرخ خرید تضمینی گندم

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، بیان کرد: امسال برای سومین سال متوالی مجموع نیاز خبازی‌ها و صنوف از گندم تولید داخل تأمین می‌شود و انتظار می‌رود با برنامه ریزی‌های انجام شده و همت کشاورزان در سال زراعی آینده نیاز کشور از گندم داخل تأمین شود.

وی با تأکید بر ضرورت اعلام هر چه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی گندم تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای مجموع محصولات مشمول قانون خرید تضمینی، پیشنهاد خود را در زمان مقرر به شورای اقتصاد اعلام کرده است و بنده به عنوان مجری طرح گندم تقاضا دارم که شورای اقتصاد متناسب با هزینه‌های تولید و تورم، نرخ خرید تضمینی گندم را به موقع و هر چه سریع تر اعلام کند تا کشاورزان بتوانند با رغبت بیشتری به کشت ادامه دهند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*