آغازفصل برداشت گندم از مزارع استان آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغازفصل برداشت گندم از مزارع استان خبرداد و گفت : پیش بینی می شود در سال زراعی جاری در حدود 750 هزار تن گندم مازاد بر مصرف گندمکاران از مزارع استان برداشت شود.

اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه گفت: پیش بینی می شود از 367 هزار هکتار گندم آبی و دیم کشت شده در استان بیش از 700 هزار تن محصول برداشت شود که در مقایسه با سال گذشته از افزایش 30 درصدی برخوردار خواهد بود.

وی تصریح کرد: به عنوان حامی تولیدکنندگان بخش کشاورزی، دغدغه خرید به موقع و مناسب گندم تولیدی کشاورزان استان را داریم.

کریم زاده از آمادگی 57 مرکز خرید دولتی در سطح استان به منظور خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز گندمکاران استان در سال زراعی جاری خبر داد.

وی بیان کرد: براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد امسال مجری خرید تضمینی گندم شرکت غله و خدمات بازرگانی است که در استان ما علاوه بر شرکت مذکور سازمان تعاون روستایی نیز به عنوان مباشر کار خرید تضمین گندم را به عهده خواهد داشت.

کریم زاده با اشاره به قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم، افزود: بهای گندم با حداکثر افت مفید 8 درصد ، غیر مفید 5 درصد و حداکثر سن زدگی تا 2 درصد فعلا به قیمت مصوب ۱۳۰۰ تومان توسط شورای عالی اقتصاد تعیین شده است و در صورت هر نوع تصمیم گیری برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، مابه ‌التفاوت آن نیز به حساب گندمکاران واریز خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه براساس نرخ خرید تضمینی اعلام شده ، در حدود ۵۰ درصد مبلغ گندم خریداری شده به صورت نقدی به زارعین گندمکار پرداخت خواهد شد و مابقی مطالبات نیز در اسرع وقت پرداخت می شود، گفت: در حال حاضر هیچ گونه بدهی معوقی از بابت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به کشاورزان در استان از سال گذشته نداریم.

وی همچنین با اعلام اینکه به مدد بارش های خوب سال زراعی جاری، بیشترین تولید گندم در استان پیش بینی می شود، بیان کرد: باید تمهیدات لازم برای خرید مناسب و به موقع از کشاورزان برنامه ریزی شود تا شیرینی این تولید در کام کشاورزان بماند.
کریم زاده تاکید کرد: در سال جاری باید زراعین برای فروش تضمینی محصول خود به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه و اطلاعات خود رادر سامانه پهنه بندی کشاورزی ثبت کرده باشند، در غیر این صورت محصول انها توسط مراکز خرید دولتی خریداری نخواهد شد.

وی اضافه کرد: براساس تکالیف مقرر در قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و برنامه ابلاغی از سوی وزیر جهاد کشاورزی، خرید گندم صرفا از کشاورزانی که اطلاعات آنها در سامانه جامع پهنه بندی ثبت شده باشد، مجاز خواهد بود.

با بیان اینکه در سال زراعی گذشته بیش از 375 هزار تن گندم از گندمکاران آذربایجان غربی خریداری شد، گفت: به دلیل افزایش میزان بارندگی های بهاره و وضعیت مطلوب مزارع و همچنین افزایش راندمان گندم تولیدی، امسال پیش بینی می کنیم بیش از 625 هزار تن گندم مازاد بر مصرف زراعین توسط مراکز خرید دولتی خریداری شود که نسبت به سال گذشته از افزایش دوبرابری برخوردار خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود : برای برداشت به موقع مزارع گندم تعداد 1122 دستگاه کمباین و 4685 دستگاه دروگر در سطح استان اماده سازی و هماهنگی شده است.

کریم زاده خاطر نشان کرد: به منظور بازدید از عملکرد کمباین های فعال در سطح شهرستان ها تعداد 25 نفر از کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان ناظر انتخاب شده اند و جهت صدور کارت معاینه فنی و کنترل ریزش غلات نیز 64 نفر از کارشناسان مدیریت های جهاد کشاورزی نظارت مستمر بر عملکرد کمباین ها از ابتدای فصل برداشت تا پایان برداشت غلات را به عهده خواهند داشت .

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*