تسنیم گزارش می‌دهد: روایت کشاورزان دره‌شهری از کمبود بذر گندم

تسنیم گزارش می‌دهد:

روایت کشاورزان دره‌شهری از کمبود بذر گندم

گندم

کشاورزان گندم‌کار دره‌شهری با مشکل نبود بذر گندم روبه‌رو هستند و به همین دلیل مسئولان جهاد کشاورزی و شهرستان باید جهت برطرف کردن این مشکل اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، شهرستان دره‌شهر در 130 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد که به دلیل آب و هوای مناسب آن یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان محسوب می‌شود.

آب و هوای مناسب این شهرستان از یک سو  و قرار گرفتن دو رودخانه سیکان و سیمره در آن از سوی دیگر سبب شده اراضی کشاورزی این شهرستان از حاصلخیزی بالایی جهت کشت انواع محصولات کشاورزی برخوردار باشند.

دره‌شهر دارای 2500 هکتار زمین زراعی مناسب کشت و 6000 نفر در این شهرستان به‌کار کشاورزی مشغول هستند و سالانه 200 میلیارد تومان ارزش محصولات شهرستان دره‌شهر است.

اما بارش باران پائیزی  هر چند موجب شادمانی کشاورزان و روستائیان شهرستان دره‌شهر شده است. آنان خوشحال از بارش باران زمین‌های خود را برای کشت گندم آماده کردند و جنب و جوش خاص فصل کشت در میان کشاورزان دره‌شهری افزایش یافت. اما کشاورزان دره‌شهری با کمبود بذر گندم جهت کشت روبه‌رو شدند. شادی و امید آنان به تصمیم مسئولان و تهیه بذر گندم گره خورده است.

کمبود بذر گندم در دره‌شهر

کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشتند: موقعیت فعلی برای کشت گندم مهیا اما متاسفانه با کمبود شدید بذر گندم در این شهرستان روبه‌رو هستیم.

این کشاورزان بیان کردند: برخی از این موقعیت سوءاستفاده کرده و قیمت بذر گندم را نجومی کرده‌اند و متاسفانه از عدم برخورد قانونی مسئولان جهاد کشاورزی سوءاستفاده کرده و بذر کندم را احتکار  تا نسبت به افزایش قیمت آن اقدام کنند.

کشاورزان دره‌شهری ادامه دادند: ما کشاورزان گندم‌کار با مشکل نبود بذر گندم روبه‌رو هستیم از مسئولان جهاد کشاورزی و شهرستان خواهشمندیم جهت برطرف کردن این مشکل اقدام کنند.

این کشاورزان ادامه دادند: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تولید کشاورزی داشتن بذر مناسب است. به طوری که سهم بذر مناسب در افزایش راندمان تولید محصول تا 30 درصد نیز برآورد می‌شود در حالی که ما کشاورزان با نبود بذر معمولی هم روبه‌رو هستیم.

زمینه‌ عدم کشت تا 70 درصد

کارشناسان ایلامی معتقدند که امسال با فرارسیدن فصل کشت و در حالی که مسئولان همچنان اطمینان داده بودند که مشکلی از لحاظ تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان وجود نخواهد داشت. خبرها حاکی از آن است که چندین استان کشور با کمبود بذر دو محصول مهم گندم و جود روبه‌رو شده و این مسئله حتی زمینه‌ عدم کشت در مناطق سردسیر را گاهی تا 70 درصد فراهم کرده است.

کارشناسان بیان داشتند که البته برخی خبرها هم حکایت از توزیع بذور غیراستاندارد و آمیخته با سایر ارقام و حتی برخی اقدامات غیرقانونی در توزیع بذر خودکشتی (یا خود مصرفی)، پس از بوجاری و ضدعفونی و فروش آن به کشاورزان با قیمت بالا دارد.

کشاورزان دره‌شهری نیز ضمن تائید نظر کارشناسان بیان داشتند: بعد از گذشت حدود 10 روز انتظار به جای گندم آتیلا فقط گندم زاگرس  که در کشت گندم شهرستان دره‌شهر کاهش برداشت دارد توسط جهاد کشاورزی تحویل می‌شود و این نوع بذر با شرایط اقلیمی شهرستان دره‌شهر همخوانی ندارد.

بذر گندم به مقدار کافی موجود است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره‌شهر در این رابطه بیان کرد: علت کمبود همان طور که کشاورزان ذکر کرده‌اند، جنب و جوش هماهنگ کشاورزان به علت نعمت بارش نخستین باران پائیزی، فصل کشت گندم و سوء استفاده احتمالی برخی به جهت افزایش قیمت این محصول است.

طیار فیلی تاکید کرد: کشاورزان مطمئن باشند با کمبود بذر گندم روبه‌رو نخواهند شد و این کمبود مقطعی است و بذر کافی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

به گزارش تسنیم شهرستان دره‌شهر مستعدترین منطقه کشاورزی استان ایلام برای کشاورزی است و اشتغال‌زایی کشاورزی نقش پررنگ داشته و 6000 نفر را به خود مشغول کرده است و  درآمد 200 میلیارد تومانی و از طرفی 2500 هکتار زمین زراعی مرغوب چشم انتظار همت مسئولان استان ایلام است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*