پایان خرید تضمینی گندم با ۵۲۰ هزار تن

کردستان

پایان خرید تضمینی گندم با ۵۲۰ هزار تن

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان گفت: کارخرید تضمینی گندم در کردستان با خرید ۵۲۰ هزار و ۴۵۳ تن گندم مازاد بر نیاز بهره برداران به پایان رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، جمال صالحی افزود: ارزش این میزان گندم خریداری شده بیش از ۶ هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال بوده که تا کنون ۸۶. ۵ درصد آن شامل پنج هزار و ۸۸۶ میلیارد ریال به حساب گندم کاران واریز شده است.پایان خرید تضمینی گندم با  ۵۲۰ هزار تن
به گفته وی، هم اکنون گندمکاران ۱۳. ۵ درصد از بهای محصول خود را از دولت طلب دارند که شامل ۹۱۷ میلیارد و ۹۱۷ میلیون ریال است و این مبلغ طبق زمانبندی وزارت جهادکشاورزی و تامین آن از سوی دولت در آینده نزدیک به حساب گندمکاران واریز می‌شود.
وی با بیان اینکه خرید تضمینی محصول گندم در مراکز خرید متوقف شده است افزود: برای حمایت از کشاورزانی که تاکنون به هر دلیلی موفق به فروش محصول خود نشده اند مراکز خرید دولتی در سه شهرستان سقز، بیجار و سنندج فعال است.
صالحی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در سال جاری صددرصد برنامه خرید تضمینی گندم در کردستان محقق شده، اما به دلیل وارد شدن خسارت‌های سرمای زودرس پاییزه و دیررس بهاره و خشکسالی در سال زراعی ۹۶ – ۹۵، میزان خرید امسال نسبت به سال گذشته از کاهش ۳۹ درصدی برخوارد است.
وی با بیان اینکه حمل گندم مازاد بر مصرف استان‌ها به سایر نقاط کشور از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در امر تامین امنیت غذایی کشور است افزود: در سال جاری ۲۴۵ هزار تن از گندم مازاد بر نیاز مصرف کردستان به استان‌های مختلف از جمله تهران، البرز، قم، اصفهان، چهارمهال بختیاری، بوشهر، گیلان و مازندران حمل شده است.
به گفته وی، سرانه مصرف گندم کردستان در هر سال حدود ۲۰۰ هزار تن بوده و هم اکنون موجودی گندم در انبارهای استان حدود ۵۰۰ هزار تن است که حدود ۳۰۰ هزار تن آن به استان‌های دیگر حمل می‌شود.
امسال ۹۴ مرکز خرید گندم شامل ۷۳ مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و ۲۱ مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید گندم را از کشاورزان به قیمت مصوبه ۱۳ هزار ریال با لحاظ درجه پاکی گندم از دهه اول تیر انجام می‌دادند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*