وزارت جهاد کشاورزی؛ کشت پاییزه گندم در کشور آغاز شد

وزارت جهاد کشاورزی؛

کشت پاییزه گندم در کشور آغاز شد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم کشور از آغاز همزمان کشت پاییزه در کشور خبر داد.
کشت پاییزه گندم در کشور آغاز شدبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ اسماعیل اسفندیاری‌پور، با بیان اینکه تولید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تنی گندم در افق سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده است، افزود: متوسط خرید گندم از کشاورزان در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ برابر ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که در ۴ سال گذشته ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید.
وی با بیان اینکه ۵. ۸ میلیون تن گندم برای تهیه آرد نانوایی در کشور نیاز داریم که در داخل کشور تامین می‌شود، ادامه داد: در سال ۹۲، حدود ۲۹۰ هزار تن بذر از کشاورزان خریداری شد که در سال زراعی گذشته به ۴۶۸ هزار تن بذر رسید و خوشبختانه کشاورزان از خرید بذر اصلاح شده استقبال می‌کنند.
سال زراعی جدید از اول مهر آغاز شده است.
اسفندیاری‌پور با اعلام اینکه در سال ۹۱ نزدیک به ۷ میلیون تن گندم با قیمت هر تن ۳۸۵ دلار وارد کشور شد، گفت: این واردات ۲. ۶ میلیارد دلار هزینه داشت که این رقم باید صرف حمایت از کشاورزان کشور خودمان می‌شد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۵ هزار هکتار از اراضی دیم کشور کمتر از ۳۰۰ میلی متر بارندگی دارد و برخی از آن‌ها از چرخه خارج شده است.
این مسئول با اعلام اینکه گندم دیم در ۴۰۵ شهرستان کشور کشت می‌شود، بیان کرد: شهرستان شوش با تولید بیش از ۳۱۸ هزار تن رتبه اول کشت را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
مجری طرح گندم کشور گفت: استراتژی بازار در بخش کشاورزی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان بوده و از موضوع هایی است که باید در اولویت توجه قرار گیرد. همچنین در برنامه گندم، رویکرد ما تأمین نیاز داخلی است و صادرات را در اولویت قرار نداده‌ایم.
وی با بیان اینکه سطح زیرکشت کلزا در کشور هم ۷ .۰ درصد است، گفت: هر چند کشت کلزا در برخی شهرستان‌ها برای تناوب گندم صورت می‌گیرد، اما باید سطح زیر کشت این محصول استراتزیک در کشور برای کاهش وابستگی به کشورهای بیگانه بیش از گذشته افزایش یابد.
اسفندیاری‌پور به الزامات حمایتی در کشت گندم اشاره و اظهار کرد: توجه به سیاستگذاری درست در سطوح ملی، حمایت و پشتیبانی، درآمد مناسب برای کشاورز و پیگیری و پشتکار همه عوامل تولید گندم، می‌تواند در خودکفایی گندم به نتایج مطلوب‌تر بینجامد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*