خریداری 217 هزار تُن گندم به‌صورت تضمینی از کشاورزان قزوینی

خریداری 217 هزار تُن گندم به‌صورت تضمینی از کشاورزان قزوینی

برداشت خوشه های طلایی "گندم" - همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای فصل خرید تاکنون 217 هزار تُن گندم مازاد بر مصرف به‌صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین،«علی‌اکبر متقی‌فرد» در آئین شکرانه تولید محصولات زراعی استان قزوین که با حضور فریدون همتی استاندار قزوین، آیت‌الله «محمدی تاکندی» استاد حوزه و دانشگاه، «داود محمدی» و «حمیده زرآبادپور» نمایندگان مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، معاونین و مدیران وابسته جهاد کشاورزی در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 235 هزار تُن گندم از کشاورزان استان خریداری‌شده، که از این میزان 217 هزار تُن به‌صورت گندم آرد و 10 هزار تُن بذری است.

وی ادامه داد: بذر عمده کشت گندم آبی و دیم در سال 97-96 از طریق یک شرکت دولتی و 5 شرکت خصوصی در شهرستان‌های تابعه استان تأمین می‌شود که بعد از اقدامات مربوط به اصلاح، ضدعفونی و بسته‌بندی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: میزان حق آبه استان 289 میلیون مترمکعب از مجموعه سد طالقان است که تا امروز 240 میلیون مترمکعب از این آب استحصال‌شده که روانه باغات و مزارع کشاورزی استان شده است.

متقی‌فرد به اهمیت کشت دانه‌های روغنی و عدم وابستگی به واردات روغن اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه 10 ساله دولت برای خوداتکایی روغن تنظیم‌شده تا بتوان واردات روغن به کشور را کاهش دهیم و در این راستا باید سطح زیر کشت کلزا در استان نسبت به سال گذشته افزایش یابد و مقدمات خوبی نیز برای تأمین بذر و آب فراهم‌شده است.

وی به اهمیت و نقش حوزه دامپروری و تولید محصول شیر در استان اشاره کرد و یادآور شد: در استان سالانه 600 هزار تُن و روزانه 1600  تا هزار و 800  تُن شیر تولید می‌شود که یک‌سوم آن در استان و دوسوم آن به استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود.

متقی فرد ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی مناسب این میزان تولید شیر در استان تا سال 1400 به یک‌میلیون تن برساند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر کارخانجات شیر در استان باید با حضور تشکل‌های بزرگ دام‌پروری کارخانه با سهام تولیدکنندگان شیر ایجاد شود و سهام‌دار آن خود تولیدکنندگان باشند تا زنجیره تولید که یکی از مؤلفه‌های وزارت جهاد کشاورزی است محقق شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سفر هیئت دولت به استان قزوین در سال 95 در خصوص تجهیز 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تاکنون، 10 هزار و 192 هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

متقی‌فرد تصریح کرد: در بخش توسعه گلخانه‌ها نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده تا تولید باکیفیت همراه با صادرات انجام شود.

وی اظهار کرد: در حوزه توسعه اراضی شیب‌دار نیز برنامه‌ریزی برای 2000 هکتار در دست اقدام است که تاکنون 511 هکتار از این اراضی شیب‌دار که به محصول زیتون اختصاص دارد در دست انجام است.

این مقام مسئول یادآور شد: برای توسعه محصول کشمش که محصول استراتژیک استان است صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ایجادشده که امیدواریم با پیگیری‌ها و حمایت‌های مسئولین به‌زودی به ثبت برسد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*