کرمانشاه؛ افزایش میزان سبوس آرد تولیدی استان

 

کرمانشاه؛

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 9 کشور از کاهش 2 درصدی سبوس گیری آرد برای استفاده بهتر از خواص سبوس خبر داد.

افزایش میزان سبوس آرد تولیدی استانمدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی  منطقه 9 کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ گفت: در شورای پایش گندم آردو نان  که به ریاست استاندار کرمانشاه برگزار می شود تصمیم گیری ها در خصوص سیاست های کلی گندم ،آرد و نان در این شورا تصویب می شود.

رحیمی  بابیان اینکه سه  نوع آرد داریم که با توجه به نوع نان  بین نانوایی ها توزیع می شود افزود: آرد مخصوص نان سنگک با 6/5تا11/5درصد سبوس گیری می شود آرد مخصوصو لواش و تافتون با سبوس گیری 11/5 تا 18 و آرد بربری 18 تا 21درصد سبوس گیری انجام می شود که این مقدار سبوس گیری برا ساس اعلام سازمان استاندارد ابلاغ می شود.

وی ادامه داد:  سهمیه آرد  هر واحد نانوایی بر اساس نظر اتحادیه نانوایان و بر اساس در خواست مورد نیاز نانوایی با توجه به میزان فروش و کیفیت نان تولیدی  تعیین می شود و نانوایان  از طریق سامانه توزیع فروش آرد استان می توانند از کارخانه مربوطه آرد خود را دریافت کنند.

رحیمی افزود: نظارت بر کارخانه های آرد از طریق شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 9 کشور و اداره استاندارد و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه صورت می گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه گندم های با کیفیت در اختیار کارخانه های آرد استان کرمانشاه قرار می گیرد از آرد این واحدها به صورت ماهیانه  نمونه بردای می شود و اگر خارج از محدوده استاندارد سبوس گیری باشد با کارخانه متخلف برخورد می شود.

رحیمی در خصوص برنامه های افزایش مصرف سبوس در نان با توجه به خواص سبوس برای سلامتی بدن  گفت: در شورای پایش گندم و آرد و نان به پیشنهاد شرکت غله و بازرگانی منطقه 9کشور مصوب شد که 2 درصد سبوس گیری از مقداری که اعلام شده کمتر باشد تا از خواص سبوس در نان بیشتر استفاده شود.

وی گفت: افزودن سبوس در نانوایی به صورت دستی به خمیر به دلیل موارد غیر بهداشتی و غیر قانونی و اثرات سو بر سلامتی افراد تخلف محسوب می شود و چون سبوس گیری در کارخانجات بر اساس استاندارد انجام می شود دیگر نیازی به استفاده در نانوایی نیست.

شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره 38220902و یا شماره 124 سازمان بازرسی صنعت و معدن و تجارت استان کرمانشاه تماس حاصل فرمایند.

سبوس گندم باعث جلوگیری از بیماری هایی از جمله دیابت ،فشار خون ، بیماری های دستگاه گوارش و هم چنین اسرطان روده بزرگ می شودو   در شرایطی که در فرآیند تخمیر از ان استفاده گردد با عث ازاد سازی ویتامین های گرو بی در نان می گیرد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*