افزایش خرید گندم به 21 هزار تن رسید

یاسوج؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان این استان به 75 هزار تن در سال زراعی جاری رسید.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ جعفر گوهرگانی گفت: 65 هزار تن از این میزان در سال زراعی جاری سیلویی و مابقی نیز گندم بذری اصلاح شده در ارقام و طبقات مختلف بوده است.

وی بیان کرد: تاکنون نیز بیش از 90درصد معادل 701 میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان این استان پرداخت شده است.

گوهرگانی میزان مطالبات باقی مانده کشاورزان این استان را نیز حدود 120 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی ابراز داشت: میزان پیش بینی خرید گندم بذری و سیلویی از سوی جهاد کشاورزی استان قبل از شروع برداشت و خرید، 70هزار تن اعلام شده بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیش از 16مرکز خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد کار خرید گندم از کشاورزان را بر عهده داشت.

وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری قیمت پایه گندم همچون سال گذشته از طریق دولت تعیین و در تمامی نقاط کشور این محصول با یک نرخ خریداری شد که این مهم تا حدود زیادی نگرانی کشاورزان را کاهش داد.

وی گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت قیمت هر کیلوگرم گندم «دوروم» در سال زراعی جاری 12 هزار و 705 ریال و گندم «معمولی» نیز 13 هزار و 68 ریال تعیین شد.

روزبه با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت لازم برای خودکفایی در زمینه گندم تا حدود 2 سال آینده را دارد، میزان گندم مصرفی مورد نیاز را برای جمعیت 700 هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد حدود 80 هزار تن ذکر کرد.

وی گفت: با ادامه این روند و تعامل بیش از پیش کشاورزان و جهاد کشاورزی امکان تحقق و تامین 100درصد مواد غذایی در استان تحقق خواهد یافت.

گوهرگانی همچنین به کشاورزان به ویژه در مناطق سردسیری استان توصیه کرد تا نسبت به کشت زودهنگام محصولات زراعی از جمله گندم در زمین های دیم و آبی و استفاده از بذور اصلاح شده اقدام کنند.

وی ابراز داشت: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز موظف است ضمن اعلام دقیق زمان و نحوه کشت نسبت به معرفی بذور اصلاح شده و ارقام مختلف و با کیفیت محصولات زراعی از جمله گندم به کشاورزان اقدام کند.

سطح زیرکشت گندم دیم ، آبی و جو دیم و آبی در استان کهگیلویه وبویراحمد به ترتیب 82 هزار، 24 هزار و 200 و 30 هزار هکتار است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*