رئیس موسسه تحقیقات نهال و بذر در گفت‌وگو با تسنیم: ۹۵ درصد بذر غلات در داخل کشور تولید می‌شود

رئیس موسسه تحقیقات نهال و بذر در گفت‌وگو با تسنیم:

۹۵ درصد بذر غلات در داخل کشور تولید می‌شود

نمایشگاه محصولات کشاورزی هرات 5

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با بیان اینکه ارقام تولیدی در داخل کشور از کیفیت بالایی برخوردارند، گفت: ۹۵ درصد بذر غلات، ۷۰ درصد بذر ذرت و ۱۰۰ درصد بذر حبوبات در کشور تولید می‌شود.

گودرز نجفیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌ المللی روزهای مزرعه اظهار داشت: شرکت‌های داخلی و خارجی و موسسات دولتی ارقام مختلف محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با بیان اینکه یکی از روش‌هایی که به وسیله آن می‌توان  تکنولوژی‌های جدید را به کشاورزان معرفی کرد این است که کشاورزان نمونه محصولات کاشته شده را مشاهده کنند، گفت: در دنیا اینگونه نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود و در سال جاری نیز برای اولین بار با هماهنگی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و شرکت  DLG آلمان این مزرعه در اختیار تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها برای کشت ارقام مختلف محصولات کشاورزی قرار گرفت.

نجفیان با اشاره به اینکه این نمایشگاه به مدت سه روز جهت بازدید کشاورزان و علاقه مندان برگذار شده است، اضافه کرد: با هماهنگی معاونت ترویج برخی از کشاورزان از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه به عنوان بخش دولتی به دنبال ارتباطات و تعاملات بین‌المللی هستیم تا نقاط ضعف و کاستی‌های موجود را برطرف کنیم، بیان کرد: به دنبال برگزاری دومین نمایشگاه محصولات زراعی و باغی هستیم که نخستین دوره آن در سال 94 برگزار شد.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با بیان اینکه در سال گذشته 28 رقم جدید در کشور معرفی شد که 16 رقم آن متعلق به موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر است، تصریح کرد: این ارقام جدید در دومین نمایشگاه محصولات زراعی و باغی به نمایش در خواهند آمد.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه حدودا 20 شرکت در فضای نمایشگاهی 5 هکتاری حضور دارند و فرصتی برای مقایسه ارقام داخلی و خارجی بوجود آمده است، عنوان کرد: حضور شرکت‌ها در این نمایشگاه به عنوان اولین تجربه بسیار خوب و امیدوارکننده بوده است.

نجفیان با تاکید بر اینکه پیشنهادهایی برای امضای تفاهم‌نامه و سند همکاری با شرکت‌های آلمانی داده شده است، بیان کرد: به بحث خصوصی‌سازی در کشور ما به‌خوبی پرداخته شده است، امیدواریم موسسات اصلاح نهال و بذر خصوصی در این زمینه نیز فعالیت‌های خوبی داشته باشند تا دیگر نیاز به حضور و سرمایه گذاری دولت در این زمینه نباشد.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به اینکه در زمینه اصلاح بذر گندم قرارداد پایاپای با شرکت فرانسوی امضا شده است که سال دوم خود را طی می‌کند و همکاری خوبی نیز شکل گرفته است، افزود: به شرکت‌های دیگر پیشنهاد فعالیت در زمینه تولید بذور هیبرید سبزی و سیفی داده شده است تا بتوانیم در داخل کشور این بذور را تولید و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه ارقام تولیدی در داخل کشور از کیفیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: 95 درصد بذر غلات، 70 درصد بذر ذرت و 100 درصد بذر حبوبات در کشور تولید می‌شود، در حال رقابت با شرکت‌های بزرگ اروپایی و غربی هستیم و با مراکز بین‌المللی کمک کننده به کشور‌های در حال توسعه همکاری‌ خوبی صورت گرفته است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*