مبارزه با آفت سن گندم درسطح ۲۰ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از مبارزه با آفت سن گندم درسطح ۲۰ هزار هکتار از مزارع استان از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛عبداله فتح اله زاده معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گردهمایی مسئولین مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان با بیان اینکه در سال گذشته در سطح ۷۷ هزار هکتار از اراضی زراعی استان مبارزه با سن غلات انجام شد، اظهارکرد: کشاورزان در اسرع وقت، نسبت به مبارزه علیه این آفت و سم‌پاشی گندم‌زارهای خود اقدام کنند چراکه در صورت توجه به اطلاعیه‌ها و توصیه‌های پیش آگاهی کارشناسان و مبارزه شیمیایی با پوره سن گندم، خسارت‌های کمتری به مزارع وارد می‌شود.

فتح اله زاده افزود: در سال گذشته درسطح ۵۰۵ هکتار ازاراضی استان مبارزه با آفت ملخ داشتیم که در سال جاری نیز تاکنون این عملیات در سطح ۳۰۰ هکتار ازاراضی زراعی استان اجرا شده است.
وی با بیان اینکه عملیات مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز نیز در سال گذشته در سطح ۲۳۷ هزار هکتار ازاراضی باغی و زراعی استان انجام شد، تاکید کرد: کشاورزان باید مبارزه به موقع با علف‌های هرز در مزارع را جدی بگیرند چرا که درافزایش عملکرد و میزان بهره وری تولید موثر است.
فتح اله زاده گفت:: با اقدام به موقع برای مبارزه با علفهای هرز ۱. ۵ میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده که از این طریق می‌توان نزدیک به یک میلیون تن گندم تولید کرد و استفاده از بذور اصلاح شده نیز ۲۵ تا ۳۰ درصد در افزایش عملکرد تولید موثر است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون در سطح ۵۰ هزار هکتار ازاراضی استان عملیات مبارزه شیمیایی با علف‌های هرزانجام شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که در حدود ۱۸۰ هزار هکتار بود، ضروری است کشاورزان در اسرع وقت برای افزایش عملکرد تولیدات خود اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.
این مسئول خاطر نشان کرد: در سال زراعی گذشته توسط ۵ شرکت تولید و فرآوری بذر در استان نزدیک به ۲۰ هزار تن بذر اصلاح شده تولید شد که امسال درکشت حدود ۲۵ درصد از مزارع دیم و ۳۵ درصد ازاراضی آبی استان، از بذور اصلاح شده استفاده شده است.
وی با تاکید بر ضرورت ارتقای مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان ادامه داد: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان در سال ۹۵ از ۱. ۴۱ به ۱. ۴۶ اسب بخار در هر هکتار ارتقا یافته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: در حال حاضر ۴۳ هزار و ۳۷۲ دستگاه انواع تراکتور باغی و زراعی، ۱۲۲ هزار و ۱۶۰ دستگاه انواع ادوات دنباله بند و ۸۶۰ دستگاه کمباین در سطح استان وجود دارد که به طور میانگین برای هر دستگاه تراکتور، ۲. ۸ دهم انواع ادوات دنباله بند موجود است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*