رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین: پلمب واحدهای نانوایی که از جوهرقند در پخت نان استفاده می کنند

 

تهران- ایرنا- رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین با تاکید براینکه استفاده از جوهر قند(بلانکیت) در پختن نان براساس قانون ممنوع است از پلمب نانوایی های متخلف در این زمینه خبر داد.

حسن میرزایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طبق دستورالعمل ارسالی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با واحدهای نانوایی که از جوهر قند در پخت نان استفاده می کنند به شدت برخورد می شود، افزود: علاوه بر پلمب، حذف سهمیه آرد و ابطال جواز نانوایی از جمله جرائمی است که در این خصوص اعمال می شود.
وی با بیان اینکه ممنوعیت استفاده از جوهر قند به تمامی 350 واحد نانوایی مستقر در شهرستان ورامین ابلاغ شده است، گفت: هیچ گونه اغماض و یا سهل گیری در برخورد با واحدهای استفاده کننده از این ماده غیر مجاز صورت نمی گیرد.
میرزایی ادامه داد: در بازرسی های به عمل آمده از سوی کارگروه آرد و نان شهرستان ورامین و نمونه گیری خمیر از سوی کارشناسان شبکه بهداشت، استفاده 2 واحد نانوایی شهرستان ورامین از این ماده شیمیایی محرز شد که با توجه به تصمیم شورای آرد و نان، این دو واحد متخلف به مدت طولانی پلمب و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین یادآور شد: سهمیه آرد دولتی یکی از واحدهای متخلف به مدت طولانی قطع شد تا همگان بدانند زمانی که موضوع سلامت مردم در میان باشد مسئولان شهرستان هیچگونه کوتاهی نخواهند کرد.
وی خاطر نشان کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین با توجه به ارتباط این تخلف با سلامت مردم، موضوع را با دادستانی مطرح تا پیگیری های قضایی این پرونده نیز انجام شود.
جوهر قند(بلانکیت) یا «سدیم دی تیونیت» به شکل پودرکریستالی سفید مایل به خاکستری است که این ترکیب گوگردی به عنوان رنگ بر یا سفید کننده قند کاربرد دارد.
پس از حرارت دادن این ماده، گاز SO2 تولید می شود که مقدار زیاد آن سرطان زا است به همین دلیل یکی از فاکتورهای کنترل کیفیت قند اندازه گیری میزان سولفور باقی مانده در آن است.
برخی از نانوایی ها به صورت غیر مجاز از بلانکیت یا جوهرقند برای تخمیر و آماده سازی زود هنگام خمیر نان استفاده می کنند که به دلیل افزایش ضریب ابتلا به سرطان، از بین رفتن پرز روده و معده، بی اثرسازی آنتی اکسیدان ها و اختلال در گوارش، پوست و چشم از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصرف آن در نان، غیرقانونی بوده و پیگیرد قانونی دارد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*