مبارزه با سن مادری گندم در کشتزارهای خراسان شمالی پنج برابر افزایش یافت

مبارزه با سن مادری گندم در کشتزارهای خراسان شمالی پنج برابر افزایش یافت

سن گندم

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مبارزه علیه سن مادری گندم در کشتزارهای این استان پنج برابر افزایش یافت.

محمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه امسال با طغیان سن گندم مواجه هستیم، افزود: میزان مبارزه با سن مادر گندم در سال جاری در سطح 12 هزار و 250 هکتار بوده است و این درحالیست که این سطح در سال گذشته دو هزار و 120 هکتار بوده است.

وی با اشاره به اینکه مبارزه علیه سن مادری گندم در سال جاری به موقع انجام شده است، ادامه داد: این امر سبب شده تا میزان ریزش پوره ها نیز به حداقل برسد.

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر پوره های سن گندم در مناطق گرمسیر استان همچون گرمه، جاجرم و اسفراین مشاهده شده است، اظهار کرد: اما هنوز زمان مبارزه علیه پوره ها فرا نرسیده است.

به گفته وی 50 درصد از پوره ها باید به مرحله سن دو برسند تا بتوان عملیات مبارزه را آغاز کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: آموزش و آگاهی های لازم به کشاورزان برای مبارزه علیه این آفت داده شده است و سموم مورد نیاز نیز به اندازه کافی در استان موجود است.

وی تصریح کرد: گندم هایی که در سال جاری تولید خواهد شد در مقایسه با سال گذشته از کیفیت لازم برخوردار نیست چراکه دیرتر از موعد مقرر کاشته شد و از سوی دیگر بخشی از آن ها نیز دچار سرمازدگی شدند.

وی سطح زیرکشت مزارع گندم آبی را 49 هزار و 500 هکتار و سطح زیرکشت گندم دیم را 105 هزار هکتار در این استان بیان کرد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*