خرید تضمینی گندم در خمین 20 درصد افزایش یافت

خمین – ایرنا – رئیس شرکت غله و حدمات بازرگانی خمین گفت: خرید تضمینی گندم در این شهرستان امسال نسبت به مدت مشابه قبل، 22 درصد افزایش یافته است.

محسن محمدی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بیش از 37 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خمین امسال به قیمت تضمینی خریداری شده است که این رقم پارسال حدود 32 هزار تن بود.
وی اظهار کرد: حمایت دولت در افزایش نرخ خرید تضمینی و افزایش میزان تولید، باعث استقبال کشاورزان از فروش محصول به گندم در این شهرستان شده است.
وی ادامه داد: بیش از 18 هزار و 500 تن گندم توسط آسیاب هفت سواران و بقیه توسط مباشران غله در مراکز خرید تعاون روستایی خمین خریداری و ذخیره سازی شده است.
محمدی گفت: به دلیل کمبود فضای انبارهای سرپوشیده خمین و قابلیت نگهداری کوتاه گندم در محوطه باز، چهار هزار تن از محصول خریداری شده به انبارهای ذخیره گندم در اراک ارسال شده است.
وی بیان کرد: مطالبات کشاورزان تا 23 تیرماه امسال پرداخت شده و بقیه نیز بنا بر اعلام دولت به محض تامین اعتبار پرداخت می شود.
محمدی گفت: 2050 تن جو نیز امسال به قیمت تضمینی از کشاورزان خمین به قیمت 10 هزار ریال در هر کیلوگرم خریداری شده است.
به گزارش ایرنا، وی افزود: گندم این شهرستان نیز به طور میانگین هر کیلوگرم 12 هزار و 750 ریال خریداری شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: 40 هزار تن گندم از سطح زیر کشت 6150 هکتار گندم آبی و 8250 هکتار گندم دیم در سال جاری برداشت شده است.
احمد رضا جعفری افزود: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه پارسال 15 درصد به دلیل بارندگی مناسب و به موقع در فصل بهار، استفاده از عناصر ریز مغذی و بیو لوژیکی افزایش دارد.
به گزارش ایرنا، وی، میانگین تولید گندم آبی در این شهرستان را چهار تن در هر هکتار بیان کرد.
وی ادامه داد: میانگین عملکرد گندم دیم امسال خمین نیز از 800 کیلو گرم به یک تن رسیده که این موفقیت حاصل بارش های به موقع بهاری و کنترل آفات بوده است.
جعفری گفت: کیفیت گندم تولیدی این شهرستان نسبت به سال های گذشته به دلیل سم پاشی و مراقبت های کاشت به مطلوب تر از سال های گذشته ارزیابی شده است.
شهرستان خمین دارای 14 هزار خانوار کشاورز است و مهمترین محصولات تولیدی آن گندم،جو، لوبیا، پیاز و سیب زمینی است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*