کشت کلزا بجای گندم و سیب زمینی در استان اردبیل

اردبیل – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشت کلزا با هدف اصلاح الگوی کشت و مصرف کم آب در مناطق کشاورزی این استان به کشاورزان توصیه شده است.

عدیل سروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اینکه آثار خشکسالی را کاهش دهیم توجه کارشناسان به موضوع الگوی کشت متمرکز شده و کارگروهی از کارشناسان و تشکل های مجموعه در سه محور زراعت ، دامپروری و باغبانی تشکیل و برای هر 10 شهرستان برنامه الگوی کشت تهیه و ارائه شده است.
وی افزود: هر سال گندم کاران با مشکل خشکسالی و سیب زمینی کاران هم با مشکل عرضه مواجه هستند و برای اینکه این مشکلات کم شود و کشاورزان بیش از این متحمل خسارت نشوند کشت کلزا به جای گندم و سیب زمینی می تواند علاوه بر بهره وری بیشتر در مدیریت بحران کمک کند.
وی با اشاره به توسعه کشت زعفران در استان افزود: کشت زعفران در شهرستان های خلخال ، مشگین شهر ، سرعین ، اردبیل ، نیر ، نمین و گرمی به کشاورزان توصیه شده و در برخی مناطق از جمله گرمی کشت این محصول آغاز و با اقبال کشاورزان این منطقه هم مواجه شده است.
سروی از توسعه کشت پنبه در مشگین شهر ، ارشق و گرمی خبرداد و گفت: در این مناطق هم کشت پنبه آغاز شده و سال گذشته 35 هزار اصله نهال بین کشاورزان توزیع و امسال هم 60 هزار نهال بین کشاورزان این منطقه تکثیر و توزیع می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در زمینه کشت گیاهان دارویی افزود: گیاهان دارویی هم یکی از توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی است که هم نیاز به آب کم دارد و هم در برابر خشکسالی و دیگر بیماری ها مقاوم است.
سروی با اشاره به میزان خسارت در بخش باغ های استان گفت: عمده خسارت در این بخش از سرمازدگی اتفاق می افتد طوری که در سال زراعی 93 – 94 میزان خسارت باغ ها هفت هزار میلیارد ریال در مناطق مشگین شهر برآورد شد اما برای جلوگیری از این خسارت کارگروهی فعال و پس از مطالعات به این نتیجه رسیده شد که ارقام و درختان هسته دار در مناطق شمالی و ارقام دانه دار و ریز دانه مثل سیب ، گلابی و انگور در مناطق مرکزی و جنوبی کشت شود.
وی در خصوص میزان پرداخت خسارت از طریق صندوق بیمه به خسارت دیدگان افزود: 900 میلیارد ریال در دو سال گذشته از طریق این صندوق به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شده و در حال حاضر کشاورزان 100 میلیارد ریال از صندوق بیمه مطالبه دارند.
سروی میزان خرید گندم در استان را 600 هزار تن اعلام کرد و گفت: امسال استان اردبیل دومین سال رکورد تولید گندم را شکسته است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*