در آستانه سال زراعی جدید عنوان شد؛ دولت مطالبات گندم‌کاران را فورا پرداخت کند/احتمال کاهش حجم تولید

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ضمن انتقاد از تاخیر دولت در پرداخت بدهی گندم‌کاران،گفت:باتوجه به نزدیک شدن فصل کشت جدید،دولت باید فورا و بدور از روال اداری عادی مطالبات کشاورزان را تسویه کند.

مسعود اسدی در گفتگو با مهر در واکنش به تاخیر دولت در پرداخت مطالبات گندم‌کاران، اظهارداشت: مسئولان بانک مرکزی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مقصر این ماجرا هستند.

وی اضافه کرد: این مثلث باعث رنجش کشاورزان شده‌اند و به نظر می‌رسد باید شخص رئیس جمهور در این زمینه ورود و این مشکل را حل کند.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه علی رغم پیگیری‌های گسترده وزارت جهاد و تشکل‌های مربوطه هنوز مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است، گفت: باتوجه به اینکه در آستانه فرارسیدن فصل کشت جدید قرار داریم، تعلل بیشتر در این زمینه به صلاح نیست.

اسدی با اشاره به اینکه باید طلب کشاورز داده شود تا او برای فصل جدید آمادگی کشت داشته باشد، افزود: تاخیر بیشتر در این زمینه باعث دلسردی کشاورزان می‌شود و این نگرانی را بوجود می‌آورد که عزم آنان برای تولید کم شود.

وی تصریح کرد: بنابراین دولت باید فورا مطالبات کشاورزان را تسویه کند و دیگر زمانی باقی نمانده که بخواهد این کار را از طریق روال اداری عادی پیگیری نماید.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی افزود: بنده به عنوان نماینده کشاورزان کشور از دولت می‌خواهم و انتظار دارم که نهایتا تا پایان هفته جاری مطالبات کشاورزان را پرداخت کند.

اسدی همچنین درباره میزان نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زارعی جدید، اظهارداشت: براساس قانون حداقل، میزان نرخ رسمی تورم باید به قیمت گندم در سال جدید افزوده شود که البته ما معتقد هستیم بهتر است نرخ خرید تضمینی از عدد بدست آمده از طریق این فرمول، بالاتر باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی دولت‌مردان حتی این فرمول را نیز در تعیین نرخ خرید تضمینی مدنظر قرار نداده‌اند، افزود: در صورتی که دولت به دلیل مسائل و مشکلات مالی قادر به اعمال نرخ بالاتر نیست ما انتظار داریم حداقل این فرمول را در تعیین قیمت مورد توجه قرار دهد.

به گفته اسدی، بنابراین قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید نسبت به سال قبل باید حداقل ۲۰ درصد بالاتر رود.

به گزارش مهر در سال زراعی ۹۵-۹۴ قیمت خرید تضمینی برای هرکیلوگرم گندم معمولی ۱۲۷۰ تومان تعیین شده بود و امسال دولت بیش از ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری کرده است.

بنابر آخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران از حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبات کشاورزان تاکنون ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. مسئولان وزرات جهاد کشاورزی وعده داده اند باقی مطالبات تا پایان شهریورماه پرداخت شود.  خرید تضمینی گندم در سالجاری از اواسط فروردین ماه همزمان با شروع فصل برداشت این محصول در کشور آغاز شده است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*