رئیس جهاد کشاورزی اردبیل: صادرات محصولات کشاورزی اردبیل به کشورهای اروپایی تسهیل می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی اردبیل:

صادرات محصولات کشاورزی اردبیل به کشورهای اروپایی تسهیل می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام یافته در حال حاضر صادرات محصولات کشاورزی استان اردبیل به کشورهای اروپایی تسهیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، عدیل سروی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سی‌ و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: رژیم طاغوت با استخراج نفت کشور به مصرف‌گرایی روی آورد و بخش کشاورزی و جامعه روستایی نه تنها مورد توجه قرار نگرفت، بلکه با یک دید تحقیرآمیز نیز در جامعه روبرو شد.

وی افزود: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ارزش و اهمیت ویژه‌ای به بخش کشاورزی داده شد و با اتکا به تولیدات داخلی حتی در دوران هشت سال دفاع مقدس به بیگانگان وابسته نبودیم و با شروع برنامه پنج ساله نخست توسعه اقتصادی کشور توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی داده شد و توانستیم موفقیتهای قابل قبولی در تولید محصولات استراتژیک به ویژه گندم برداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: وابستگی کشور به واردات هفت میلیون تن گندم از بیگانگان نقطه ضعف بزرگی بود که با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و تیزهوشی دولت یازدهم خوشبختانه در تولید این محصول استراتژیک خودکفا هستیم و به موفقیتهای شایانی دست یافته‌ایم.

سروی بیان کرد: در حال حاضر میزان تولید گندم در داخل کشور 117 میلیون تن است که این رقم در زمان آغاز دولت یازدهم فقط 97 میلیون تن بوده است و اگر بخواهیم آمار مقایسه‌ای به میزان تولید گندم به قبل و بعد از انقلاب اسلامی داشته باشیم متوجه می‌شویم که میزان تولید گندم در سال 57 در حدود 25 میلیون تن بوده و متوسط سرانه هر نفر از 750 کیلوگرم فراتر نمی‌رفت.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امسال تولید محصولات کشاورزی در کشور 117 میلیون تن است که متوسط سرانه هر ایرانی در حدود یک هزار و 550 کیلوگرم است که این نشان از برکات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی است که در آن دولتمردان و متولیان تولید و کشاورزان  با روحیه جهادی میهن اسلامی را به طرف  رشد و بالندگی و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی سوق داده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: بر اساس آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور 4.5 درصد است که این رشد اقتصادی مثبت ناشی از رشد بخش کشاورزی است که ما این رشد اقتصادی را مدیون متولیان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی و کشاورزان زحمتکش هستیم.

سروی گفت: تراز تجاری کشور پنج میلیارد دلار بوده که در طی سه سال گذشته مثبت بوده است و این دستاورد زحمات باغداران و زارعان و دامپروران کشورمان است و در حال حاضر کشورمان اساس و پایه کشاورزی خود را بر مبنای صادرات و اقتصاد درون‌گرا و برون‌گرا پایه‌ریزی نموده است.

وی اظهار کرد: با همکاری بانک توسعه اسلامی طرح کومسک به صورت پایلوت در استان به اجرا درآمده که در آن کارشناسان  کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه و ایران در دوره  تخصصی  یک ماهه در ایران با آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی در حوزه کشاورزی آشنا شدند و علاوه بر آن طرح جایکا توسط کشور ژاپن در اردبیل به اجرا در آمد و طرح تلفود با همکاری سازمان خوار و بار جهانی موسوم به فائو در اردبیل به اجرا در آمده و طرح حفظ شتر دوکوهانه نیز در اردبیل به اجرا درآمده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: استان اردبیل تعامل بسیار تنگاتنگی با شرکت اورالیس فرانسه در تامین بذور مختلف کشاورزی دارد و کشت فراسرزمینی در کشور آذربایجان نیز توسط متخصصان سازمان جهاد کشاورزی استان پایه‌گذاری شده و تمامی این فعالیتهای بین‌المللی در سایه برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی صورت گرفته است که نتایج ثمربخش آن را یکی پس از دیگر در خودکفایی محصولات کشاورزی شاهد هستیم و آنچه بیش از پیش مشهود است این است که همکاری سازمان جهاد کشاورزی با کشورهای فرانسه، ترکیه، ژاپن، آلمان و  سازمان فائو در رشد و بالندگی بخش کشاورزی استان شتاب بیشتری به خود گرفته است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*