رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز مطرح کرد: صادرات بیش از ۷۹ هزار تن محصول کشاورزی از البرز به ارزش ۹۴ میلیون دلار

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز مطرح کرد:

صادرات بیش از ۷۹ هزار تن محصول کشاورزی از البرز به ارزش ۹۴ میلیون دلار

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز با بیان اینکه در سال جاری ۷۹ هزار و۶۵۰ تن محصولات کشاورزی صادر شده است، گفت: ارزش ریالی این میزان محصولات ۹۴ میلیون دلار بوده است که به کشور‌های روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، سیدمجید موسوی در نشست خبری که پیش‌ازظهر امروز در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: به مناسبت دهه مبارک فجر برنامه‌های متنوعی در حال اجرا است که یکی از آنها تجدید میثاق با امام راحل(ره) است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: 35 پروژه تولیدی و اشتغال‌زا در سطح استان به بهره‌برداری خواهد رسید، که 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی، 200میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی و 200 میلیارد ریال نیز آورده متقاضیان بوده است که در این پروژه‌ها هزینه شده است.

موسوی افزود: 321نفر به ‌صورت مستقیم و 1200 نفر به‌صورت غیر مستقیم در این پروژه‌ها مشغول به کار خواهند شد، که بر اساس شهرستان بیشترین این پروژه‌ها در شهرستان‌های نظرآباد، طالقان، ساوجبلاغ‌ و کرج است.

وی با بیان اینکه صبح فردا نمایشگاه تولید نهال در پارک شهید چمران با حضور معاون وزیر در امور باغبانی افتتاح می‌شود، افزود: در روزهای آتی نیز گردهمایی با حضور نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، فرماندهان، ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های محترم شهدا برگزار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، گفت: میزان تولیدات کشاورزی استان البرز در سال 94، 2 میلیون و 148هزار تن بوده است که پیش‌بینی ما این است که این میزان در سال جاری رشد 5 درصدی داشته باشد.

موسوی با بیان اینکه میزان تسهیلات بانکی از تمام ردیف‌ها در سال گذشته 42 میلیارد تومان بوده است، گفت: این رقم در سال جاری به 96 میلیارد و500 میلیون تومان افزایش پیدا کرد که رشدی معادل 130 درصد داشته است.

وی درباره اعتبارات عمرانی، افزود: در سال گذشته 14 میلیارد به سازمان جهاد کشاورزی تخصیص داده شده بود که این میزان در سال جاری با رشد 24 درصدی به 17 میلیارد و 500 میلیون تومان افزایش پیدا کرد، از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور نیز 98 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی جهت پروژه‌های آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله، شهرک‌های گلخانه‌ای و منابع آبخیزداری طبیعی به استان البرز تخصیص داده شد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از فعالیت‌های مهم و اساسی در استان البرز عملیات آب و خاک است، گفت: دولت توجه ویژه‌ای به این مورد داشته است که 48 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی یارانه‌دار به این بخش در سال 95 و 96 اختصاص داده شده که تاکنون 7 میلیارد و 400 میلیون تومان به استان البرز در قالب اسناد خزانه و یارانه نقدی تخصیص داده شده است که 5 میلیارد و 400 میلیون تومان آن جذب شده است و به متقاضیان آبیاری تحت فشار اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه دولت به ازای هر هکتار 7 میلیون تومان یارانه جهت آبیاری قطره‌ای خواهد داد، گفت: کل اراضی‌ کشاورزی که به آبیاری تحت فشار نیاز دارند 41000 هکتار است که طبق برنامه‌ریزی 4000 هکتار آن اجرایی می‌شود. لایروبی قنوات، طرح‌های آبیاری تحت فشار، ایستگاه‌های پمپاژ و چندین طرح دیگر از جمله مهم‌ترین طرح‌های آب و خاک است.

موسوی با بیان اینکه در سال جاری 56 هزار تن گندم در استان تولید شده است، گفت: 43 هزار تن از تولید استان خریداری و مبلغ 512 میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شده است و در سال جاری با برنامه ریزی انجام شده و سطح زیر کشت 10 هزار هکتاری گندم این میزان افزایش خواهد داشت و پیش‌بینی ما تولید 60 هزار تن تولید گندم در استان است.

وی افزود: هر ماه در استان البرز نیاز به 19 هزار و 600 تن گندم و 17 هزار تن آرد داریم، که مشکلی در مورد تامین آن نداریم. قابلیت ذخیره‌سازی یک میلیون و 350 هزار تن گندم در استان وجود دارد.

موسوی درباره توسعه کشت کلزا در استان گفت: تولید این دانه روغنی دارای اهمیت بسیاری است، در سال گذشته 271 هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت کشت این محصول بوده است که امسال به بالغ بر 1000 هکتار رسیده اما متاسفانه امسال به علت سرما امکان خسارت به مزارع کلزا وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت باغات استان البرز در امر تولید محصولات کشاورزی، اظهار داشت: از پروژه‌هایی که در استان وجود دارد اصلاح، احداث باغات نمونه، حذف و جایگزینی باغات و احداث باغات در اراضی شیب‌دار و توزیع نهال یارانه‌دار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز با بیان اینکه در استان البرز 465 هزار و700 تن محصولات باغی تولید می‌شود، گفت: این میزان تولید نسبت به سال گذشته 5.5 درصد افزایش داشته است. 26 هزار تن انواع قارچ خوراکی در سال جاری تولید شده است که نسبت به سال گذشته 4درصد افزایش تولید در استان وجود داشته است.

موسوی با بیان اینکه گل لاله ایرانی ثبت جهانی شده است، گفت: 168 میلیون انواع گیاهان زینتی در فضای باز را داشته‌ایم، انواع محصولات باغی و قارچ‌های خوراکی، نهال و محصولات گلخانه‌ای به خارج از کشور به میزان 50 هزار تن و همچنین 1.5 میلیون اصله نهال به خارج از کشور صادر شده است.

موسوی با بیان اینکه استان البرز رتبه اول کشور در تولید هلو و شلیل را دارد، افزود: در تولید گیلاس و گلابی رتبه دوم کشور، در زمینه تولید قارچ دکمه‌ای رتبه دوم کشور و همچنین با تولید 25 میلیون گل لاله رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده‌ است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه نظارت بر فروشگاه‌های  سموم در استان وجود دارد، گفت: 72 مورد فروشگاه غیر مجاز شناسایی شد که با صادر شدن اخطار به آنها 51 مورد از این فروشگاه‌ها نسبت به تشریفات اداری اقدام کردند.

وی افزود: در فرودگاه پیام که صادرات و واردات ما در آنجا انجام می‌شود دفتر قرنطینه ایجاد شده که تاکنون روی 400 هزار تن محصولات وارداتی و همچنین بر روی بالغ بر 110 هزار تن محصولات صادراتی اعمال قرنطینه صورت گرفته است.

موسوی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای وام بانکی جهت خرید تجهیزات مکانیزه کشاورزی با سود 14 درصد وجود ندارد، گفت: این امر جهت بالارفتن درجه مکانیزاسیون کشاورزی استان انجام می‌شود، خط اعتباری مکانیزاسیون بیش از 300 میلیارد ریال به بانک کشاورزی معرفی شده است و 123 دستگاه تراکتور به کشاورزان تحویل داده شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز ادامه داد: عمده محصولات کشاورزی پر مصرف استان البرز برنج، شکر، مرغ منجمد و گوشت گوساله است که بر اساس نیاز استان در 11 ماه گذشته تامین و به بازار عرضه شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری  79 هزار و650 تن محصولات کشاورزی صادر شده است، گفت: ارزش ریالی این میزان محصولات 94 میلیون دلار بوده که به کشور‌های روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

موسوی با بیان اینکه بزرگترین واحد‌های تولید شیر در استان البرز وجود دارد، گفت: 70 هزار راس گاو اصیل شیری در 2 هزار و 600 واحد دامداری شیری وجود دارند که 415 هزار تن شیر تولید می‌کنند. توجه دامداران بر روی تولید شیر است اما در استان نیاز به وارد کردن 30 هزار تن گوشت قرمز وجود دارد، میزان تولید گوشت مرغ در استان 21 هزار تن بوده که نیاز است 67 هزار تن گوشت مرغ وارد استان شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز با بیان اینکه طرح گازرسانی و تامین سوخت دامداری‌ها و مرغداری در حال انجام است، گفت: مشکلات تولیدکنندگان دام و طیور در ستاد تسهیل مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه 90 تن ماهی گرمابی و 1700 تن سردابی در استان البرز تولید می‌شود، افزود: نیاز استان 22 هزار تن در سال است که کمبود آن از استان‌های دیگر وارد می‌شود.

موسوی با تاکید بر اینکه عشایر استان 860 خانوار با جمعیت 4 هزار و800 نفر است، افزود: عشایر استان البرز سالانه  7 هزار تن شیر و 3هزار و 700 تن گوشت قرمز تولید می‌کنند و تعدا دام آنها 321 هزار راس برآورد شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز با بیان اینکه صنایع تبدیلی و کشاورزی یکی از فعالیت‌های جهاد کشاورزی است، گفت: تا کنون 157 جواز تاسیس صادر شده که در سال جاری مجوز 24 واحد صنایع تبدیلی صادر شده است. این صنایع زمینه اشتغال 4 هزار و 270 نفر را فراهم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سامانه حفاظت از اراضی و باغات با شماره تلفن 131 راه‌اندازی شده است، گفت: تعداد تماس با این سامانه در سال گذشته یک هزار و 119 مورد بوده است؛ این تعداد به یک هزار و 950 تماس رسیده است که افزایش 70 درصدی ناشی از دلسوزی مردم است.

موسوی گفت: با توجه به محدودیت خاک در کشور باید آن را حفظ کنیم، تنها جایی که در آینده غذا برای ما تولید خواهد کرد اراضی کشاورزی است بنابراین نباید به تخریب‌کنندگان اراضی کشاورزی امتیاز برق، آب و گاز داده شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی البرز درباره جذب مهندسین کشاورزی، گفت: سیاست ما برای جذب فارغ‌التحصیلان کشاورزی در قالب ناظرین کشاورزی است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*