بوجاری 14 هزار و 632 تن گندم و جو

شهرکرد؛
مدیر حفظ نباتات اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، از بوجاری 14 هزار و 632 تن گندم و جو آبی و دیم در استان خبر داد.
بوجاری بیش از 11هزارتن گندم آبی ودیم درسال زراعی جاریبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ فرشید شعبانی گفت: در سال زراعی جاری 11 هزار و 181 تن گندم آبی و دیم و 3 هزار و 451 تن جو آبی و دیم در چهارمحال و بختیاری بوجاری شد.

وی افزود: امسال همچنین 11 هزار و 75 تن بذر گندم آبی و دیم و 2 هزار و 167 تن جو آبی و دیم با سموم قارچ کش توصیه شده به میزان 17 هزار و 401 کیلوگرم ضدعفونی گردید.

شعبانی اضافه کرد: با دستگاه بوجاری می توان بذر را از مواد خارجی از قبیل سنگ و کلوخ و ناخالصی های دیگر که موجب مسدود شدن نازل های دستگاه بذرکاری می شود تمیز کرد.

وی گفت: بذور علف هرز ضمن آلوده کردن مزارع، به دلیل رشد سریع تر از بذر غلات، موجب ضعف گیاه اصلی خواهد شد.

شعبانی با بیان اینکه برای جلوگیری از حمله آفات و بیماری ها در دوره رشد اولیه گیاه، باید بذر را ضدعفونی کرد ادامه داد: انواع سیاهک ها از جمله بیماری های مهم غلات است که خسارت زیادی وارد می کند و با انجام عمل ضد عفونی به راحتی کنترل می شود.

وی یادآور شد: برای دستیابی به محصول با کیفیت و عملکرد بالا، رعایت نکات فنی از جمله انتخاب بذر خوب و سالم و انجام عملیات بوجاری و ضد عفونی بذور قبل از کاشت از اهمیت خاصی برخوردار است.

بوجاری عملی است که ضمن جداسازی دانه‌های انواع غلات مانند گندم، جو و یا برنج از پوست و ساقه، انواع بذر علف های هرز، آفت ها و حشرات را هم از آن ها جدا می کند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*