ظرفیت ذخیره‌سازی 354 هزار تُن گندم، جو و غلات در قزوین

ظرفیت ذخیره‌سازی 354 هزار تُن گندم، جو و غلات در قزوین

برداشت گندم در سمنان

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات زراعی گندم، جو و سایر غلات استان 354 هزار تن است که بخش عمده آن به‌صورت سیلوهای مکانیزه و بهداشتی است.

به گزارش ایسنا ، آبرادات مصلایی در نخستین همایش استانی اصول ذخیره‌سازی غلات و ضرورت استفاده از سیلوهای فلزی که با حضور مسعود ربانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان و معاونین و مدیران این سازمان و نماینده شرکت بنتال رولنز انگلیس در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ذخیره‌سازی گندم و غلات ازلحاظ اقتصادی، کیفی و بهداشتی حائز اهمیت است بنابراین باید توجه ویژه‌ای شود تا محصولات کشاورزی از هرگونه مخاطرات آسیب‌رسان در امان باشند.

وی با اشاره به اینکه سیستم‌های ذخیره‌سازی گندم و غلات شامل سیلوها و انبارهای ذخیره‌سازی است، اضافه کرد: سیلوهای ذخیره‌سازی غلات شامل بتونی و فلزی است و انبارها نیز شامل ساده، مکانیزه، نیمه مکانیزه و روباز هستند.

مصلایی مزایای سیلوهای بتونی را، ذخیره‌سازی بلندمدت، سازگاری با مناطق آب و هوایی مختلف، تبادل حرارتی و مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی و همچنین معایب این سیلوها را؛ هزینه ساخت و طراحی بالا، هزینه تعمیر بالا و زمان‌بر بودن ذکر کرد.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اهمیت مزایا و معایب سیلوهای فلزی اشاره کرد و افزود: امروزه سیلوهای فلزی در کشورها استفاده می‌شود بجهت اینکه هزینه ساخت کمتر، سرعت ساخت بالاتر و امکان ماشین‌کاری و تهویه هوادهی دارند و همچنین امکان جابجایی سیلوها و تغییرات در آن‌ها بیشتر است درحالی‌که تبادل حرارتی بالا و پایین بودن مقاومت نسبت به سیلوهای بتونی از معایب سیلوهای فلزی است.

به گفته‌ی مصلایی؛ در سال جاری حدود 400 هزار تُن گندم در استان تولیدشده که از این میزان 260 هزار تُن گندم توسط دولت از کشاورزان گندم‌کار استان خریداری‌شده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی غلات در استان 354 هزار تن است که از این میزان 100 هزار تُن در اختیار شرکت غله و خدمات بازرگانی استان، 230 هزار تُن بخش خصوصی و 24 هزار تُن مربوط به انبارهای تعاونی روستایی است.

مصلایی اضافه کرد: از 354 هزار تُن ظرفیت ذخیره‌سازی استان حدود 285 هزار تُن به‌صورت سیلو و بقیه به‌صورت انبارهای ساده است.

مصلایی یادآور شد: ظرفیت کمی ذخیره‌سازی سیلوهای استان مناسب است ولی باید ازلحاظ بهداشتی مدرن و مکانیزه شود همچنین در نحوه پراکنش سیلوها در استان باید تعادل برقرار شود.

انتهای پیام

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*