افزایش ۴۲ درصدی خرید تضمینی گندم در فارس

افزایش ۴۲ درصدی خرید تضمینی گندم در فارس

شیراز- ایرنا- گندم را می‌توان مهمترین کالای استراتژیک در جهان دانست و به همین دلیل دولت‌ها برای تولید این محصول راهبردی و تا حد امکان خودکفایی در تولید آن برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار می‌دهند.

استان فارس همواره به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در تولید گندم در کشور مطرح بوده و همه ساله بخش قابل توجهی از گندم مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.
در کنار رعایت اصول فنی در کاشت گندم، آنچه که می‌تواند در افزایش تولید این محصول نقش قابل توجهی داشته باشد، میزان بارندگی سال زراعی است.
در فارس نیز امسال به لطف بارش قابل توجه رحمت الهی امسال سال خوب و پربرکتی برای گندم کاران این استان بود و در کنار مزارع آبی، برداشت گندم در مزارع دیم نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بود.
به گفته مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه سه کشور، میزان گندم خریداری شده از کشاورزان این استان از ابتدای آغاز خرید تضمینی گندم (نیمه دوم فروردین ۹۹) تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش ۴۲ درصدی داشته است.
لطیف رستاد چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بخش قابل توجهی از این رشد به دلیل بارندگی خوبی است که امسال در استان شاهد بوده‌ایم که سبب شد کشاورزان دیم‌کار نیز بتوانند گندم خود را برداشت کنند و تحویل مراکز خرید تضمینی گندم دهند.
وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی امسال موجب شد که تعداد بیشتری از کشاورزان به سمت تولید این کالای استراتژیک روی آورند و امسال تعداد کشاورزانی که اقدام به تولید و فروش گندم کرده‌اند نیز نسبت به سال قبل بیشتر شده است.
او اظهار داشت: این بدان معناست که بارش‌های مطلوب به کشاورزان دیم‌کار کمک کرد که بر خلاف سال قبل که نتوانستند گندمی تولید کنند، امسال موفق شدند به میزان قابل توجهی بر تولیدات استان بیافزایند.
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه سه کشور اضافه کرد: مساله دیگری که امسال به افزایش تولید گندم در استان کمک کرد کاهش میزان سن زدگی گندم نسبت به سال قبل بود.
رستاد گفت: سال گذشته در حوزه جنوبی استان هرچند در سطحی کم شاهد سن زدگی بودیم که با کوشش همکاران ما در سازمان جهاد کشاورزی استان و همکاری و مشارکت کشاورزان امسال این مساله به صفر رسید.
وی ادامه داد: امسال میزان حمل و جابه‌جایی گندم از مراکز خرید به سیلوهای بنتی، فلزی و انبارهای مکانیزه دولتی و بخش خصوصی در استان نیز رشد خوبی داشته و توانسته‌ایم گندمی خریداری شده از کشاورزان را سریعا به این مراکز منتقل کنیم.
او اضافه کرد: همچنین ما تعهداتی در زمینه انتقال گندم به استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، چهارمحال و بختیاری و البرز داشتیم که در این زمینه نیز تاکنون بیش از ۷۰ درصد تعهدات خود را عملی کرده‌ایم.
رستاد، در خصوص انتقال گندم از استان از طریق حمل و نقل ریلی نیز گفت: شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه سه کشور از سال ۹۶ سیاست استفاده از حمل و نقل ریلی برای جا به جایی گندم را در دستور کار قرار داد و بر همین اساس امسال و ظرف مدت ۲ هفته در شهرستان مرودشت روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تن گندم از ایستگاه راه‌آهن حوزه سیوند به نقاط مختلف کشور بارگیری شد.
خرید ۸۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
رستاد، با اشاره به اینکه تاکنون ۸۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده گفت: این میزان در مقایسه با گندم خریداری شده در مدت مشابه پارسال که افزون بر ۵۸۴ هزار تن بوده، رشد حدود ۹۴ درصدی داشته است.
وی افزود: در بحث خرید دانه‌های روغنی نیز تاکنون ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن کلزا از کشاورزان استان خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۱۹ و هزار و ۵۵ تن بوده رشد ۱۸ درصدی را شاهد هستیم.
رستاد گفت: دولت به رغم تحریم‌ها، تنگناهای مالی و شیوع کرونا در بحث پرداخت وجه گندم خریداری شده از کشاورزان به آنها سنگ تمام گذاشت و با وجود همه این مشکلات تا به امروز ۹۲ درصد بهای گندم و ۹۵ درصد بهای کلزای خریداری شده را به کشاورزان پرداخت کرده است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*