پیش‌بینی خرید بیش از یک میلیون تن گندم در کردستان

پیش‌بینی خرید بیش از یک میلیون تن گندم در کردستان

مدیر زراعت جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش‌بینی ما خرید یک‌میلیون و 989 هزار تن گندم در سال زراعی جاری در استان است.

پیش‌بینی خرید بیش از یک میلیون تن گندم در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، صالح احمدی بعد از ظهر امروز در نخستین جلسه کمیته پـایش و پیش آگاهی زراعت اسـتان کردستان در سنندج، اظهار کرد:  پیش‌بینی ما خرید نزدیک به یک‌میلیون و ۹۸۹ هزار تن گندم در سطح استان است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی  کردستان افزود: قیمت خرید گندم امسال به ۲ هزار و۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در کردستان

وی مجموع  بارندگی امسال را ۴۶۰ میلی‌متر و بارندگی‌های سال گذشته ۶۸۲ میلی‌متر عنوان کرد و گفت: بارندگی‌ها در استان کردستان ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی وضعیت بارندگی در استان برای زراعت را مناسب دانست و افزود: طبق پیش‌بینی هواشناسی هفته اول فروردین در کشور بارش‌ها بیشتر بوده و  چشم‌انداز بارش ۱۵ روزه استان بیش از ۳۰ میلی‌متر بارندگی‌ است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی  کردستان خاطرنشان کرد: سمپاشی و کوددهی به مزارع بمنظور حفظ نباتات و مبارزه با علف‌های هرز و جلوگیری از بیماری‌ها بسیار ضروری و منجر به افزایش عملکرد یک تن در هر هکتار می‌شود.

احمدی با اشاره به آلودگی‌ مزارع قروه، دهگلان و کامیاران در سال‌های گذشته گفت: مزارع گندم آبی و دیم در شهرستان‌ها باید کنترل شود.

حمل 5770 تن کود به شهرستان‌ها 

وی یادآورشد: سال گذشته حدود ۶ هزار و ۴۲۹ تن کود ازته، فسفره و پتاسه تامین شده و پنج هزار و ۷۷۰ تن به شهرستان‌ها حمل شده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی  کردستان گفت: علیرغم اینکه سهمیه کود استان ۸ هزار تن بوده است اما ۱۰ هزار و ۲۵۰ تن به استان حمل شده است.

وی اراضی پاییزه گندم استان را ۵۹۰ هکتار شامل ۳۲ هزار هکتار آبی و ۵۵۸ هکتار دیم عنوان کرد و افزود: ۶ درصد اراضی کشاورزی استان ۳۸ هزار هکتار در مناطق گرم و معتدل در مزارع کامیاران، مریوان و بانه در شروع ساقه دهی است.

رشد گندم در ۷۰ درصد از مناطق مرتفع استان مناسب است

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: رشد گندم در  ۷۰ درصد مناطق مرتفع استان مناسب است.

فریدون حامدی افزود: وضعیت رویش گندم استان سال جاری نسبت به سال گذشته بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت در کشاورزان در زمینه  آفتزدگی و سن اراضی کشاورزی از طریق رسانه ها و فضای مجازی ضروری است.

وی افزود: مبارزه با سنزدگی و علف های هرز اراضی کشاورزی در مناطق معتدل استان به صورت جدی شروع شده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با سن و علف های هرز در بیش از هزار هکتار از اراضی کشاورزی کامیاران انجام شده است، اظهار کرد: اقدامات مبارزه با آفات  در ۸۰ درصد مناطق گندم بیجار، دیواندره،  دهگلان و سقز انجام نشده است.

به گفته وی، اقدامات مبارزه با آفات و علفهای هرز  اراضی کشاورزی استان در سالجاری نسبت به سال گذشته از مطلوبیت کمتری برخوردار است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*