آفت سن گندم در خراسان رضوی کاهش یافت

آفت سن گندم در خراسان رضوی کاهش یافت

مشهد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: آفت سن گندم در مزارع این استان به کمترین میزان طی ۱۰ سال گذشته رسیده است.

غلامحسین ساربان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آفت، قدمت بیش از ۴۰ سال در استان خراسان رضوی دارد و اگر محصول برداشتی بیش از دو درصد سن‌زدگی داشته باشد برای مصرف خوراکی انسان قابل قبول نیست و همچنین وجود پنج درصد سن‌زدگی نیز محصول برداشتی برای مصرف دام ممنوع می‌کند.

وی اضافه کرد: ۱۰ سال پیش میزان سن‌زدگی در گندم خراسان رضوی تا ۱.۵ درصد هم مشاهده شد که با ارائه آموزشهای لازم و کنترل شبکه مراقبت در شهرستان‌ها هم اکنون شاهد کاهش چشمگیر این آفت در محصول نهایی استان به ۱۷ صدم درصد هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: امسال ۵۰۲ هزار و ۳۲۷ تن گندم تضمینی خریداری شد که میزان سن‌زدگی آن ۱۷ صدم درصد و در پایین‌ترین حالت طی ۱۰ سال گذشته بوده است.

ساربان افزود: هم اکنون حدود ۷۰۰ کارشناس خراسان رضوی در قالب شبکه مراقبت، کنترل روند کشت گندم و برداشت را با کمک و ارائه مشاوره فنی به کشاورزان تحت نظر دارند.

وی با بیان اینکه سن‌زدگی در ۱۴ شهرستان خراسان رضوی به دلیل شرایط آب و هوایی باید تحت کنترل بیشتر باشد ادامه داد: پارسال مبارزه با آفت سن در سطح ۱۵۰ هزار هکتار انجام شد که شامل ۸۰ هزار هکتار مبارزه با پوره، ۶۰ هزار هکتار مبارزه با سن مادری و ۱۰ هزار هکتار مبارزه با سن برگشتی زمستان می‌شد.

او ادامه داد: امسال سطح زیر کشت گندم آبی در استان ۱۲۶ هزار هکتار و گندم دیم ۱۴۰ هزار هکتار است.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*