آفت زنگ زرد گندم در اراضی کشاورزی خوزستان رخ نشان داد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از مشاهده آفت زنگ زرد گندم در مزارع شادگان و دارخوین خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد قاسمی نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: براساس پایش‌ها و بررسی‌های میدانی اراضی کشاورزی استان، آفت زنگ زرد گندم در مزارع دارخوین و شادگان مشاهده شد.

او با بیان اینکه بیماری زنگ زرد گندم می‌تواند سبب کاهش میزان برداشت گندم در واحد سطح شود، اظهار کرد: با مشارکت کشاورزان عملیات مقابله با این بیماری به صورت کانون کوبی و سم پاشی آغاز گردید.

قاسمی نژاد بروز جوش‌های زرد یا نارنجی کم رنگ به صورت ردیفی و موازی با رگ‌برگ‌ها روی سطح و پایین‌تر از برگ را از علائم بیماری زنگ زرد گندم عنوان کرد و بیان داشت: این بیماری تحت کنترل است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به وجود آفت زنگ زرد گندم در استان در سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: شرایط آب و هوایی، ابرناکی، بارندگی، شبنم و درجه حرارت ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتیگراد از عواملی است که باعث بروز این بیماری در غلات به خصوص گندم می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط آلودگی شدید محصول به زنگ زرد و سایر بیماری‌ها خسارت ۵۰ تا ۹۰ درصدی به عملکرد گندم وارد می‌کند ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده و در شرایط آلودگی شدید شاهد کاهش ۷۳ درصدی محصول گندم نیز خواهیم بود.

محمد قاسمی نژاد با بیان اینکه مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم برای کشاورز با توجه به افزایش برداشت محصول، اقتصادی و به صرفه است به کشاورزان توصیه کرد، درصورت مشاهده بیماری زنگ زرد گندم، با مشورت کارشناسان کشاورزی، نسبت به انجام عملیات سمپاشی که هزینه ۲ میلیون ریالی برای هرهکتار دارد اقدام کنند تا برداشت گندم تا ۱.۵ تن در واحد سطح افزایش یابد.

او با اشاره به برودت هوا تا کاهش دما تا زیر صفر در برخی مناطق خوزستان به کشاورزان توصیه کار آبیاری مزارع را انجام داده و پس از آن آب را از مزارع خارج کنند، ضمن آنکه از کود‌های اسید آمینه با محوریت عنصر پتاس در این شرایط خاص استفاده کنند تا خسارت به مزارع به حداقل برسد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*