واگذاری فناوری تولید بذر جدید به بخش خصوصی

واگذاری فناوری تولید بذر جدید به بخش خصوصی

فناوری تولید 3 رقم بذر جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذر بایجان شرقی رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت : اولین دانه روغنی گلرنگ دیم با نام فرامان ، نخود سعید و گندم واران از جمله ارقام واگذار شده به بخش خصوصی است.
صابر گلکاری با بیان اینکه این ارقام به منظور افزایش تولید بذر واگذار شده است افزود : تا کنون 25 رقم این موسسه برای تولید بذر به بخش خصوصی واگذار شده است.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ، امسال حدود 60 هزار تن بذر ارقام این موسسه تولید شده که از سال زراعی جدید در اختیار دیم کاران قرار می گیرد .
وی ادامه داد: تولید بذر ارقام این موسسه امسال نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.
صابر گلکاری خاطرنشان کرد: برای تولید بذر ارقام جدید این موسسه با 31 شرکت بخش خصوصی در استانهای اردبیل ، کرمانشاه ، ایلام ، لرستان ، زنجان ، قزوین ، خراسان شمالی ، آذربایجان شرقی و غربی قرار داد بسته شده است .
وی هدف از واگذاری دانش فنی تولید بذر این موسسه را تقویت شرکت های بخش خصوصی در تامین بذر مورد نیاز کشور ، تسریع در جای گزینی ارقام جدید به جای ارقام بومی و کمک به شکل گیری صنعت بذر کشور بیان کرد.
رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور ادامه داد: در این طرح شرکت های بخش خصوصی بر اساس اعلام نیاز معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی بذر ارقام جدید را تولید کرده و در اختیار کشاورزان قرار می دهد.
وی با بیان اینکه ارقام موسسه تحقیقات دیم نسبت به ارقام موجود در کشور 25 تا 30 درصد برتری عملکرد دارد افزود : مقاومت در برابر سرما ، خشکی و بیماریها از ویژگی های محصولات تولیدی در این موسسه است.
گلکاری گفت : سالانه در کشور حدود 8 میلیون هکتار از زمین های دیم زیرکشت گندم ، نخود و جو می رود که بخشی از این دیم زارها با بذر ارقام معرفی شده موسسه دیم زیر کشت می رود.
از زمان فعالیت موسسه تحقیقات دیم کشور در استانهای دیم خیز تاکنون 66 رقم جدید در بخش غلات ، حبوبات ، دانه های روغنی و علوفه معرفی شده است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*