نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم‌کاران: خرید تضمینی گندم به ۳ میلیون تن رسید/ استمرار خودکفایی گندم برای چهارمین سال متوالی

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم‌کاران:

ایمانی گفت: بر اساس آخرین گندم حدود ۳ میلیون تن گندم از کشاورزان مناطق گرمسیری و معتدل خریداری شده است.

محبی/ خرید تضمینی گندم به ۳ میلیون تن رسید/ استمرار خودکفایی گندم برای چهارمین سال متوالیعلی‌قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم‌کاران در گفت‌وگو خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار حدود ۳ میلیون تن گندم از گندم کاران استان‌های گرمسیری و معتدل خریداری شده است.

وی از پرداخت بیش از ۸۰ درصد مطالبات گندم کاران خبر داد و گفت: تا کنون ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران پرداخت و مابقی به محض ورود به سامانه به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

ایمانی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی امسال مزارع گندم از رویش مناسبی برخوردار است؛ به طوری‌که امسال برای چهارمین سال متوالی خودکفایی گندم استمرار خواهد یافت.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران با اشاره به اینکه برداشت گندم از مناطق گرمسیری و معتدل در حال انجام است، گفت: با استمرار شرایط مساعد برداشت، پیش بینی می‌شود که میزان خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن و تولید ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن برسد.

وی نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلو گندم را یک هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، دولت تمهیداتی همچون پرداخت کرایه حمل و جایزه افت پاکی را به کشاورزان پرداخت می‌کند تا بخشی از هزینه‌های تولید جبران شود.


بیشتر بخوانید: خرید تضمینی گندم از مرز ۲.۲ میلیون تن گذشت


ایمانی، فروش گندم از سوی کشاورزان به دلالان را  تایید و  تکذیب نکرد و ادامه داد: اگرچه مباحثی مبنی بر خرید گندم با نرخ‌های بالاتر توسط دلالان مطرح است، اما مستنداتی در این زمینه نداریم، چرا که کشاورزان پس از برداشت گندم تولیدی را به دولت تحویل می‌دهند و دلایل خاصی برای این امر دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر کشاورزان رغبتی به فروش گندم خود به دلالان ندارند، چرا که آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در شرایط فعلی اقتصاد این امر مشکلات متعددی را برای قوت اصلی مردم ایجاد می‌کند.

وی در پایان درباره تاثیر وقوع سیل در میزان تولید گندم تصریح کرد: اگرچه بخشی از اراضی گندم به سبب وقوع سیل از بین رفت، اما در دیم‌زار‌ها و اراضی آبی، بارش‌ها منجر به افزایش عملکرد و شرایط مطلوب را به همراه داشت.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*