کنترل آفت سن گندم در آذربایجان شرقی

کنترل آفت سن گندم در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: وضع فعلی آفت سن گندم در مزارع استان به هیچ عنوان نگران کننده نیست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، اکبر فتحی افزود: از زمان آغاز فصل کاشت گندم در مزارع استان کنترل های لازم در مراحل مختلف سنی این محصول انجام و تمهیدات مقتضی اعمال شده است.
کنترل آفت سن گندم در آذربایجان شرقیوی اضافه کرد : طبق رصدهای انجام شده ، این آفت در قسمتی از مزارع گندم شهرستان های اهر و کلیبر مشاهده شد که در این مزارع سن گندم به نرم مبارزه رسیده و مبارزه با این آفت شروع شده است.
فتحی یادآور شد : این آفت در سنین مختلف در سنوات گذشته نیز اتفاق افتاده و جزو آفات معمولی گندم و جو است.
وی با بیان اینکه مراقبت از گندم در سنین مختلف به ویژه سن مادر از اهمیت ویژه ای برخوردار است خاطرنشان کرد : آفت سن گندم در مزارع و در صورت رسیدن به نرم مبارزه، خطرناک و تهدیدآمیز می شود و باید در اولین فرصت مبارزه شیمیایی آغاز شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید مجدد بر این که نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد، گفت: پایش این امر از اوایل امسال با حضور مدیران جهادکشاورزی شهرستان ها انجام و مراقبت های لازم توسط کارشناسان پهنه و کارشناسان شهرستان اعمال شده است.
وی افزود: اگر در هر مترمربع سطح زیر کشت یک سن یا بیشتر از آن مشاهده شود، نشان می دهد که مزرعه به مرحله نرم مبارزه رسیده و باید با بکارگیری سموم شیمیایی مبارزه انجام شود.
سن غلات از مهمترين آفات گندم و جو است که با تغذيه از گندم و جو در مراحل مختلف رويشی موجب كاهش عملكرد (خسارت كمی) و از بين بردن خاصيت نانوايی (خسارت كيفی) می شود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*