افزایش ظرفیت ذخیره سازی گندم تا سقف ۲۰۰ هزار تن در دهلران

شهرستان گرمسیری دهلران به عنوان کارخانه تولید غلات استان ایلام، سالانه بالغ بر ۱۵۰ هزار تن گندم تولید می کند که این امر نیازمند توسعه مراکز خرید و سیلوهای ذخیره گندم بوده است.

 افزایش ظرفیت ذخیره سازی گندم تا سقف ۲۰۰ هزار تن در دهلران

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام در شهرستان دهلران ،طی سال‌های نه چندان دور، فصل برداشت غلات که از راه می رسید ، صف‌های طولانی کامیون های حامل گندم در مراکز خرید و معطلی چندین روز کامیونداران ،بزرگترین مشکل کشاورزان به شمار می‌رفت .
علاوه بر این ، خرید و دپوی گندم در فضای باز مراکز خرید به دلیل نبود انبار یا سیلوهای ذخیره متعدد ، باعث ایجاد آفت در محصول خریداری شده و از بین رفتن دسترنج کشاورزان می شد.
همین امر باعث شد طی سال های اخیر سرمایه گذاران بخش خصوصی بومی که اغلب از کشاورزان منطقه نیز هستند به مدد حمایت تسهیلاتی مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان برای این مشکل چاره اندیشی کنند .
«رعفت محمدی» سرمایه گذار بخش خصوصی منطقه دشت عباس دهلران، که یک سیلوی مکانیزه فلزی با ۳ کندو و ظرفیت ۲۵ هزار تن احداث کرده ،گفت: در اردیبهشت و خرداد ماه سال های گذشته به صف های طویل کامیون ها و گندم‌های در انتظار خریداری در دشت عباس نگاه می کردم، بسیار ناراحت می شدم که چرا هیچ انبار ذخیره ای در دشت عباس نیست تا این مردم سریع‌تر بتوانند محصولات خود را برداشت و تحویل مراکز بدهند؟

همین امر باعث شد به فکر احداث یک سیلو مکانیزه بزرگ در بین زمین های کشاورزی خودم بیفتم که مشکل خود و دیگر کشاورزان حل شود.
این کشاورز و سرمایه گذار بومی با بیان اینکه هزینه احداث این سیلو به طور کامل از سرمایه شخصی خودم بوده وهیچگونه تسهیلاتی دریافت نکردم افزود: تنها هدفم، افزایش تولید، امنیت غذایی و آرامش روانی برای مردم و کشاورزان بود که با هَم و غَم فراوان به تولید و کشاورزی مشغول هستند اما در زمان برداشت و تحویل گندم به مراکز خرید دچار مشکل و بحران جدی بودند.

پسندیده، مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به نقش مهم سرمایه گذاران در مرتفع شدن مشکل خرید گندم در دهلران گفت : از سال ۱۳۹۶ تاکنون با مشارکت بخش خصوصی و حمایت تسهیلاتی سازمان جهاد کشاورزی بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال برای احداث سیلوهای تمام مکانیزه در استان هزینه شده است.
وی افزود: از این میزان ۲۴۰ میلیارد ریال حمایت مالی در قالب اعطای تسهیلات بانکی و مابقی از محل دارایی شخصی سرمایه گذاران بومی هزینه شده است. “پسندیده” ، تعداد سیلو های مکانیزه احداثی از سال ۹۶ تا کنون را ۱۰ واحد عنوان کرد و اظهار داشت: از این تعداد ۷ واحد کاملا به بهره برداری رسیده و۳ واحد در دست احداث است .

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان، ظرفیت ذخیره سازی در این سیلوها را ۲۲۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: ۱۸۰ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی سیلوها در دهلران می باشد.
وی گفت : در بین اهداف توسعه احداث مراکز خرید وسیلو های مکانیزه، امنیت غذایی و ذخیره به منظور تامین قوت مردم در مواقع بحران از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است به طوری که اگر وضعیت بحرانی مانند سیل اخیر رخ دهد تا زمان بسیار زیادی ذخیره گندم خواهیم داشت و در مواقع عادی تر می توانیم گندم مازاد بر نیاز استان را به استان های دیگر و کشور عراق صادر کنیم .
پَرَن ، معاون مدیر صنایع جهاد کشاورزی استان، از صرفه اقتصادی احداث سیلوهای بتنی در مقایسه با سیلوهای فلزی وارداتی خبر داد و افزود: طی دو سال گذشته که مجوز احداث سیلوهای مکانیزه از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده است ، احداث این سیلوها در استان ایلام عمدتا از نوع بتنی بوده و این سازه ها به دلیل اینکه تمام ماشین آلات ساخت آنها داخلی است بیش از ۱۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است

پرن  افزود : با جلوگیری از ورود سیلوهای فلزی به داخل کشور به ازای هر ۲۰ هزار تن ذخیره سازی به میزان ۵۵۰ هزار دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است.

گفتنی است که با احداث این سازه های غول پیکر و توسعه زیرساخت های کشاورزی سطح زیر کشت تولید غلات در استان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
«اقدسی» ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در این خصوص گفت : امسال ۱۴۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته است که پیش بینی می شود از این سطح زیر کشت بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم برداشت شود.
وی افزود: ۴۰ مرکز خرید شامل ۱۴ واحد سیلوی مکانیزه استاندارد و ۲۶ واحد مرکز مباشر کار خرید گندم در استان را برعهده دارند.
شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام به تنهایی ۵۰ درصد تولیدات غلات استان را بر عهده دارد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*