گندم هایی که در نبود سیلو دچار افت می شوند

گندم هایی که در نبود سیلو دچار افت می شوند

خرم آباد – ایرنا – بیش از یک دهه از آغاز ساخت کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم شهرستان سلسله می گذرد اما هنوز خبری از نگهداری گندم با کیفیت این شهرستان در سیلوهای ذخیره نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سلسله شهرستانی در 50 کیلومتری خرم آباد است که به دلیل شرایط جوی مناسب و خاک حاصلخیز منطقه، اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و تولیدات وابسته به این بخش دارد.
این شهرستان دارای تقریبا 40 هزار هکتار زمین کشاورزی مستعد و قابل کشت است که هرساله حدود یک سوم این زمین ها توسط کشاورزان شهرستان به کشت محصول حیاتی و راهبردی گندم اختصاص می یابد.
سلسله را می توان یکی از تولیدکنندگان عمده گندم با کیفیت در لرستان محسوب کرد اما نبود کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم یکی از مشکلات عمده ای است که هرساله کشاورزان این شهرستان در فصل برداشت محصول گندم با آن مواجه هستند.
بیش از 66 واحد خبازی فعال در سطح این شهرستان وجود دارد که برای پخت نان مورد نیاز جمعیت 75 هزار نفری آن مجبور به وارد کردن ماهیانه بیش از 600 تن آرد هستند.
به گفته مدیرعامل کارخانه آرد سلسله، این کارخانه سال 85 در زمینی به مساحت 47 هزار مترمربع کلنگ زنی شد.
که تاکنون بیش از 25 میلیارد ریال برای احداث این کارخانه هزینه شده که پنج میلیارد ریال آن اعطای تسهیلات از سوی بانک کشاورزی بوده و اکنون برای تکمیل سیلوهای ذخیره این کارخانه به حدود 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

*** بیش از 45 هزار تن غلات در سلسله برداشت می شود
رضا سوخته زاری رئیس جهاد کشاورزی سلسله با اشاره به اینکه سلسله به واسطه اراضی حاصلخیزی که دارد یکی از قطب های کشاورزی لرستان محسوب می شود، افزود: این شهرستان بیش از 40 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که حدود 25 هزار هکتار از آنها دیم، 12 هزار هکتار آبی و چهار هزار هکتار نیز باغات است.
وی با بیان اینکه 6 کمیسیون خرید غلات دراین شهرستان برای خرید محصولات کشاورزان ایجاد شده است، بیان کرد: پنج کمیسیون مختص خرید گندم و جو بوده و یک کمیسیون نیز به خرید کلزا اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اختصاص 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کاشت گندم اظهارداشت: چهار هزارو 500 هکتار از مجموع این اراضی آبی و مابقی دیم هستند که بیش از 35 هزار تن گندم از آنها برداشت خواهد شد.
رئیس جهاد کشاورزی سلسله با اشاره به کاشت جو در سطح 6 هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان، ادامه داد: 500 هکتار از این اراضی آبی و 6 هزار هکتار نیز دیم هستند و پیش بینی می شود بیش از هفت هزارو500 تن محصول برداشت صورت گیرد.
سوخته زاری با اشاره به اینکه مراکز خرید گندم شهرستان از انبار متناسب با حجم خرید برخوردار هستند، یادآور شد: داشتن باسکول استاندارد و کالیبره، امکانات لازم برای تخلیه و بارگیری محصولات، دوربین مداربسته دید در شب و همچنین بستر ارتباط اینترنتی و تجهیزات مربوط به آن برای کمیسیون های خرید فراهم شده است.
وی اظهار داشت: ممکن است به دلیل نگهداری در فضای سرباز و آزاد کیفیت گندم های برداشت شده دچار افت ‌شود و به دلیل احتمال بارش زودرس باید تدابیری برای نگهداری مناسب آنها صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه طرح احداث سیلوی ذخیره گندم شهرستان سلسله دارای سه دهنه 9 هزار تنی است که دو دهنه آن در حال آماده سازی است، افزود: درصورت احداث سیلو و کارخانه تولید آرد شهرستان، ظرفیت تولید سالانه 70 هزار تن آرد و ذخیره 50 هزار تن محصولات کشاورزی در شهرستان وجود خواهد داشت که تحقق این امر ظرفیت منحصر به فردی برای افزایش سطح تولید بخش کشاورزی شهرستان خواهد بود.
سوخته زاری مهمترین عامل آماده نشدن سیلوی شهرستان را عدم پرداخت بموقع تسهیلات لازم از سوی بانک عامل اعلام و بیان کرد: درصورت اتمام عملیات احداث سیلوی ذخیره به طور قطع کشاورزان بیشتری به کاشت گندم ترغیب می شوند و میانگین تولید گندم شهرستان نیز افزایش می یابد.

*** لزوم تکمیل و بهره برداری ازسیلوهای ذخیره گندم
فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه آرد و نان یکی از نیازهای اساسی مردم است و باید برای خودکفایی در این زمینه اقدام کرد، اظهار داشت: شهرستان سلسله با اختصاص سالیانه حدود 17 هزار هکتار زمین دیم و آبی به کشت گندم و وجود زمین های حاصلخیز ظرفیت بالایی در تولید محصول گندم دارد.
شریف خسروی افزود: با همکاری جهاد کشاورزی و ارائه آموزش های لازم به کشاورزان، شهرستان سلسله می تواند به یکی از قطب های کشت گندم تبدیل شود.
وی بیان کرد: بیش از 12 سال است که روند ساخت کارخانه آرد و انبار محصولات غذایی شهرستان که با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده به دلیل مشکلات مالی و عدم پرداخت بموقع اعتبار متوقف شده است.
فرماندار سلسله گفت: با توجه به اینکه سلسله یکی از قطب های تولید گندم استان محسوب می شود و گندم نیز یکی از کشت های غالب شهرستان بوده لازم است که این طرح به عنوان یکی از نیازهای ضروری شهرستان هرچه سریعتر تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*