برداشت جو و گندم در کهگیلویه آغاز شد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه گفت: برداشت مزارع جو، کلزا و گندم با کمک ۷۰ دستگاه کمباین در این شهرستان آغاز شده است.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج سید عمران تقوی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه گفت: فصل برداشت مزارع جو و کلزا از روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و برداشت گندم نیز از روز شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در سراسر شهرستان کهگیلویه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به میزان کل تولید گندم و جو از سطح مزارع شهرستان ابراز کرد: از مجموع ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع دیم و آبی گندم در سطح شهرستان کهگیلویه پیش‌بینی می‌شود که میزان ۷۰ هزار تن گندم برداشت و حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تن مازاد بر‌مصرف از کشاورزان خریداری شود.

رئیس جهاد‌کشاورزی شهرستان کهگیلویه افزود: همچنین از مجموع ۱۳ هزار و ۵۰ هکتار مزارع دیم و آبی جو پیش بینی می‌شود که میزان ۲۰ هزار تن برداشت و حدود ۵۰۰ تن مازاد بر‌مصرف خریداری شود.

تقوی با اشاره به نرخ تضمینی خرید گندم گفت: قیمت هرکیلو گندم معمولی حدود ۱۷ هزار ریال و گندم دوروم حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ ریال است و مراکز خرید گندم از روز شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه آماده دریافت محصول کشاورزان در سطح شهرستان هستند.

وی بیان کرد: عملیات برداشت گندم و جو با ۷۰ دستگاه کمباین در سطح شهرستان انجام می‌شود و نرخ برداشت بصورت ساعتی و هکتاری محاسبه می‌شود.

تقوی افزود: نرخ برداشت در مزارع دیم هرساعت ۹۰۰ هزار ریال و کمباین کاه جمع‌کن یک میلیون و ۱۹۰ هزار ریال است، نرخ برداشت به صورت هکتاری در مزارع دیم به میزان یک میلیون و ۱۳۰ هزار ریال و در مزارع آبی حدود ۲ میلیون و ۴۰ هزار ریال است.

رئیس اداره جهاد‌کشاورزی کهگیلویه با اشاره به کاشت مزارع کشت مکانیزه برای اولین بار در شهرستان، عنوان کرد: در ۲ مورد و هر مورد در سطح یک هکتار اقدام به اجرای کشت مزارع مکانیزه گندم و جو در سطح شهرستان نمودیم و تعداد ۶ رقم گندم و ۵ رقم جو مورد ارزیابی عملکرد قرار گرفتند.

تقوی با بیان هدف از کاشت در مزارع کشت مکانیزه در کهگیلویه افزود: هدف از کشت اینگونه مزارع به این دلیل است که در آینده‌ای نزدیک به ارقامی دست یابیم که عملکرد بالایی داشته و با منطقه سازگاری داشته باشند تا بتوانیم آن‌ها را جایگزین ارقام قبلی کنیم.

وی گقت: در مراکز خرید شهرستان کهگیلویه، گندم و جو با نرخ تضمینی از سوی دولت خریداری می‌شود و شرایط خرید در تمام نقاط کشور یکسان بوده و نیازی نیست که کشاورزان محصول خود را به خارج از شهرستان ببرند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*