برداشت جو و گندم در کهگیلویه آغاز شد

برداشت جو و گندم در کهگیلویه آغاز شد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه گفت: برداشت مزارع جو ، کلزا و گندم با کمک ۷۰ دستگاه کمباین در این شهرستان آغاز شده است

برداشت جو و گندم در کهگیلویه آغاز شد

سید عمران تقوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در دهدشت، اظهار داشت: فصل برداشت مزارع جو و کلزا از روز پنج‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه آغاز شده و برداشت گندم نیز از روز شنبه 21 اردیبهشت‌ماه در سراسر شهرستان کهگیلویه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به میزان کل تولید گندم و جو از سطح مزارع شهرستان ابراز کرد: از مجموع 31 هزار و 500 هکتار مزارع دیم و آبی گندم در سطح شهرستان کهگیلویه پیش‌بینی می‌شود که میزان 70 هزار تن گندم برداشت و حدود 20 تا 25 هزار تن مازاد بر‌مصرف از کشاورزان خریداری شود.

بیشتر بخوانید

رئیس جهاد‌کشاورزی شهرستان کهگیلویه افزود: همچنین از مجموع 13 هزار و 50 هکتار مزارع دیم و آبی جو پیش بینی می‌شود که میزان 20 هزار تن برداشت و حدود 500 تن مازاد بر‌مصرف خریداری شود.

تقوی با اشاره به نرخ تضمینی خرید گندم تصریح کرد: قیمت هرکیلو گندم معمولی حدود 17 هزار ریال و گندم دوروم حدود 17 هزار و 700 ریال است و مراکز خرید گندم از روز شنبه 21 اردیبهشت‌ماه آماده دریافت محصول کشاورزان در سطح شهرستان هستند.

وی بیان کرد: عملیات برداشت گندم و جو با 70 دستگاه کمباین در سطح شهرستان انجام می‌شود و نرخ برداشت بصورت ساعتی و هکتاری محاسبه می‌شود.

تقوی افزود: نرخ برداشت در مزارع دیم هرساعت 900 هزار ریال و کمباین کاه‌ جمع‌کن یک میلیون و 190 هزار  ریال است، نرخ برداشت به صورت هکتاری در مزارع دیم به میزان یک میلیون و 130 هزار ریال و در مزارع آبی حدود 2 ‌میلیون و 40 هزار ریال است.

رئیس اداره جهاد‌کشاورزی کهگیلویه با اشاره به کاشت مزارع کشت مکانیزه برای اولین بار در شهرستان، عنوان کرد: در 2 مورد و هر مورد در سطح یک هکتار اقدام به اجرای کشت مزارع مکانیزه گندم و جو در سطح شهرستان نمودیم و تعداد 6 رقم گندم و 5 رقم جو مورد ارزیابی عملکرد قرار گرفتند.

تقوی با بیان هدف از کاشت در مزارع کشت مکانیزه در کهگیلویه افزود: هدف از کشت اینگونه مزارع به این دلیل است که در آینده‌ای نزدیک به ارقامی دست یابیم که عملکرد بالایی داشته و با منطقه سازگاری داشته باشند تا بتوانیم آنها را جایگزین ارقام قبلی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز خرید شهرستان کهگیلویه، گندم و جو با نرخ تضمینی از سوی دولت خریداری می‌شود و شرایط خرید در تمام نقاط کشور یکسان بوده و نیازی نیست که کشاورزان محصول خود را به خارج از شهرستان ببرند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*