مبارزه با علف های هرز مزارع گندم در اردبیل آغاز شد

مبارزه با علف های هرز مزارع گندم در اردبیل آغاز شد

اردبیل – ایرنا – مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز عملیات مبارزه با علف های هرز مزارع گندم این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا ، یحیی آذرمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این طرح با توجه به شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری ، کاهش نزولات جوی و بالا بودن چند درجه ای دما نسبت به دراز مدت در سه هزار و 950 هکتار از مزارع گندم بخش خصوصی و دولتی در مناطق گرمسیر شمال استان شامل پارس آباد و بیله سوار مغان اجرا می شود.
وی گفت: شرایط اقلیمی سال زراعی جاری رشد رویشی زراعت های پاییزه و علف های هرز مزارع را نسبت به سال های گذشته افزایش داد و منجر به شروع زودهنگام مبارزه شیمیایی در این اراضی شد.
وی به ادامه عملیات مبارزه شیمیایی علف های هرز مناطق گرمسیری استان تا پایان فروردین ماه و در مناطق معتدل و سردسیر استان تا اواخر اردیبهشت سال آینده اشاره و پیش بینی کرد در سال زراعی جاری مبارزه شیمیایی با علف های هرز در بیش از 80 درصد از مزارع گندم استان انجام و سطح مبارزه از 250 هزار هکتار فراتر رود.
او از کشاورزان خواست به محض مساعد شدن شرایط جوی برای انجام عملیات مبارزه شیمیایی به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها و مشاوره با کارشناسان شبکه مراقبت مستقر در مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و سموم علف کش مناسب را تهیه و مزارع را سمپاشی کنند.
وی اظهار داشت: سموم علف کش و قارچ کش مورد نیاز استان تامین شده و به مقدار کافی در فروشگاه های عرضه کننده موجود است.
وی افزود: کشاورزان سموم لازم را براساس توصیه کارشناسان و از فروشندگان مجاز و معتبر تهیه و در مزارعی که سابقه وجود علف های هرز مقاوم به سموم علفکش متعارف وجود دارد با مشورت کارشناسان از سموم جدید معرفی شده استفاده کنند.
در استان اردبیل سالانه بیش از از 740 هزار تن گندم تولید می شود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*