امضای تفاهمنامه تجارت گندم میان ایران، روسیه و قزاقستان

گامی دیگر برای ایجاد منطقه تجارت آزاد
امضای تفاهمنامه تجارت گندم میان ایران، روسیه و قزاقستان
تفاهمنامه ای برای تجارت گندم به تازگی میان ایران، روسیه و قزاقستان امضا شده است که با امضای آن گامی برای ایجاد منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا که توسط روسیه و همسایگان آن تاسیس شده، برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، نمایندگان «دومای دولتی» که مجلس سفلی روسیه است 24 آبان ماه سال جاری  توافق موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند. این توافق در آستانه قزاقستان در ۱۷ می ۲۰۱۸ (۲۷ اردیبهشت سال جاری) بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به امضا رسید.

«تیگران سورنی سرکیسیان»، رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا پیشتر به خبرگزاری تاس گفته بود که انتظار می‌رود بعد از طی فرایند تصویب قانونی این توافق بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در همه کشورهای مربوطه، این توافق از ابتدای سال ۲۰۱۹ اجرایی شود. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند و این اتحادیه در مسکو و همچنین «مینسک» پایتخت بلاروس دفتر دارد.

حالا در گامی دیگر برای ایجاد منطقه آزاد تجاری؛ ایران، روسیه و قزاقستان یادداشت تفاهمی برای تجارت گندم امضا کردند. این سند همکاری در مسکو امضا شد و کشورها را برای ایجاد منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا که توسط روسیه و همسایگان آن تاسیس شده، نزدیک تر کرد.

طبق ترجمه ایبنا از پرس تیوی «گالمیرا ایسا»، معاون وزیر کشاورزی قزاقستان گفت: «این یادداشت تفاهم بخش مهمی برای توافقنامه منطقه آزاد تجاری امضاء شده میان اعضاء اورآسیا و ایران در سال گذشته میلادی است.»

همچنین «علی اکبر مهرفرد»، معاون وزیر کشاورزی ایران گفت: «بر اساس این توافقنامه، ایران گندم را برای آسیابداران بخش خصوصی وارد و آنها آرد برای صادرات تولید خواهند کرد. به اندازه کافی برداشت گندم در داخل کشور برای پوشش نیاز وجود دارد؛ اما آسیابداران بخش خصوصی ایران مجاز به استفاده از گندم داخلی برای صادرات آرد نیستند که با اجرای این قرار داد می تواند گندم روسی و قزاقی را به دیگر کشورها صادر کرد.»

مهرفرد گفت: «در ایران زیرساخت مناسب در صنعت آرد وجود دارد که دو برابر تقاضای داخلی است. سیلو گندم ایران در سطح خوبی قرار دارد و در حال حاضر ۵ میلیون تن تجارت آرد داریم. قزاقستان مشتقاق استفاده از شبکه ترانزیت و لوجستیک ایران برای ارسال کالاهای کشاورزی به مشتریان است و هر دو کشور در حال همکاری بر روی توافقات سوآپ گندم هستند.»

وی افزود: «تاکنون حجم مشخصی برای واردات گندم تعیین نشده و این موضوع بستگی به بخش های خصوصی داد. اجرای این یادداشت تفاهم بر اساس یک ارز مشخص نیست و کشورها می توانند از ارزهای ملی خود استفاده کنند.»

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*