مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان: بیش از ۳۱ هزارهکتاراراضی استان سمنان زیرکشت محصول استراتژیک گندم است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان:
بیش از ۳۱ هزارهکتاراراضی استان سمنان زیرکشت محصول استراتژیک گندم است
منوچهری، گفت: ۳۱ هزار و ۸۰۰ هکتار از ۸۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان سمنان زیرکشت محصول استراتژیک گندم قراردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان ،«محمدباقر منوچهری» در نشست با خبرنگاران، گندم را از کشت‌های اولویت‌دار در کشور و استان سمنان عنوان کردوگفت: بیش از 38 درصد اراضی کشاورزی این استان به کشت گندم اختصاص دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان از کشت گندم در همه شهرستان‌ها و بخش‌های این استان از ایوانکی در غربی‌ترین نقطه استان تا کالپوش و میامی در شرقی‌ترین نقطه این استان خبردادوافزود: در سال جاری ۸۶ هزار تن گندم از کشاورزان سطح استان سمنان خریداری‌شده است.

منوچهری تصریح کرد:بالغ بر ۱۱۴ میلیارد تومان طلب گندم‌کاران استان سمنان به صورت ۱۰۰درصدی پرداخت شده و کشاورزان هیچ طلبی از این اداره کل بابت فروش گندم ندارند.

وی بابیان اینکه خرید گندم از کشاورزان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش داشته است، تأکید کرد: میزان گلوتن و ایندکس گندم‌های خریداری‌شده سال جاری از زارعان استان نیز نسبت به سال قبل با رشد ۳۰ درصدی روبرو بوده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان اذعان داشت: گندم خریداری‌شده خوشبختانه کیفیت خوبی دارد و در برخی مناطق مانند کالپوش میامی حتی کیفیت آن با گندم تولیدی استان گلستان برابری می‌کند.

وی افزود: گندم تولیدی استان سمنان تقریباً معادل مصرف درون استان است اما برای تقویت و پایداری کیفیت نان برنامه انتقال ۳۰ هزار تن گندم از استان گلستان به سمنان نیز تدارک دیده‌شده است تا بحث اختلاط با گندم تولیدی استان را شاهد باشیم.

منوچهری با ابراز خرسندی از اینکه کیفیت نان تولیدی در استان سمنان مناسب است، گفت: بنا به آمار صنعت، معدن و تجارت امروز ۷۰۰ نانوایی در استان وجود دارد و با آزادسازی ۲۰ درصدی نانوایی به خصوص در حوزه نان سنگک امروز در سطح استان شاهد توسعه کمی و کیفی خوب در تولید نان هستیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان به وجود پنج کارخانه تولید آرد در شهرهای گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان و شاهرود نیز اشاره کرد و بیان داشت: در این استان مجموعاً ۲۸۰ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی آرد وجود دارد که ۱۵۰ هزار تن آن به همین کارخانه‌های خصوصی و ۱۳۰ هزار تن دیگر به بخش دولتی تعلق دارد.

وی با بیان اینکه کارخانه آرد سرخه تنها کارخانه آرد پیش از انقلاب در استان است افزود: چهار کارخانه آرد نیز همگی در سال‌های پس از انقلاب در استان راه‌اندازی شدند.

منوچهری درادامه تامین کالاهای استراتژیکی ازقبیل برنج، شکر و روغن برای تنظیم بازار به عنوان مهمترین وظایف اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها نام برد و افزود: این محصولات همگی با قیمت مصوب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان از برنامه‌ریزی برای تامین این محصولات برای بازار شب عید خبر داد و گفتد: امسال سازمان غله کشور برای تامین ۲۰ هزار تن برنج و ۱۰ هزار تن شکر برای تنظیم بازار در آستانه نوروز برنامه‌ریزی کرده که برش و سهم استانی از این برنامه به‌زودی اعلام می‌شود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*